Craving - marihuana
Ananás
Zdravím Vás!
Po roku počas, ktorého som fajčil marihuanu každý deň (prevažne večer po práci) som sa rozhodol s týmto zlozvykom skoncovať. Začal som na sebe pociťovať stratu motivácie, apatiu a celkovo lenivosť, čo mi začalo liezť na nervy. Momentálne mám 7mi čistý deň .Nefajčiť mi zas až tak veľký problém nerobí, avšak pár krát do dňa mám relatívne silný "craving", ktorý je pomerne nepríjemné zvládať. Chcel by som sa Vás opýtať na odporúčania ohľadom toho ako tento "craving" zahnať alebo aspoň zmierniť.
Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Amrit Sen
Ananás, zdravím Vás,
díky za důvěru. Gratuluji k rozhodnutí i k 7. dni střílivosti. Metodám a postupům, jak předejít návratu k drogám, včetně rozpoznávání zjevného i skrytého cravingu - chutí, - bažení, říkáme "prevence relapsu.
Odpusťte, ale návody a doporučení na toto téma, by se sem určitě nevešly a udělat z nich strohý "výcuc", by nebylo dostačující.
Mohu Vám doporučit tituly, které se  velmi prakticky zabývají problematikou cravingu a prevence relapsu a dají se stáhnout s internetu:
MUDr. Karel Nešpor Csc.:
"Bažení (craving)"
"Společný rys mnoha závislostí a způsoby zvládání"
"Jak přestat brát (drogy) Svépomocná příručka"
"Praktická pomůcka pro ty, kdo překonávají návykový problém"
"Prevence relapsu při léčbě návykových nemocí"
„První pomoc" pro lidi s návykovými nemocemi"
"Přemáháme bažení, zlepšujeme sebeovládání: informace těm, kdo překonávají návykovou nemoc"
"Symboly abstinence v psychoterapii návykových nemocí"
"Vítězové nad závislostmi - devět typů"
"Zůstat střízlivý: 11 oblastí"
Mgr. Aleš Kuda, zpracoval z britských odborných materiálů, úvod Mgr. Kamila Zogatová:
http://www.p-centrum.cz/uploads/soubory/DC/Prevence%20relapsu%20-%20moduly.pdf?fbclid=IwAR300zbQBY4YIqjx6V-bD1C2JvhdPAit1iXislFjAnUIxuxuyXJKdam9yXQ
Další užitečné odkazy:
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/4218/Vybrane-modely-prevence-relapsu-pro-praci-s-uzivateli-navykovych-latek
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/craving--bazeni-
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/relaps--recidiva
http://www.drnespor.eu/addictcz.html
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
http://www.drnespor.eu/a-symb12.pdf
http://www.uno-ok.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=2028:zahrada-2000-projekt-strategie-zvladani-stresu-jako-prevence-relapsu-vyhodnoceni-2bhu-edukani-skupiny-o-stresu&catid=1:aktivity-nno&Itemid=13
http://books.google.cz/books?id=prc-VADT_KkC&pg=PA225&lpg=PA225&dq=prevence+relapsu&source=bl&ots=b3kQUtiKBC&sig=83TZUM1CS0eyxJvfYTEAvyf-COk&hl=cs&sa=X&ei=BcMzVL_zOsaS7AafhYFA&ved=0CEMQ6AEwBTgK#v=onepage&q=prevence%20relapsu&f=false
Doporučuji Vám, určitě nezůstávejte na náročnou situaci sám. Máte několik velmi praktických možností:
a) Kontaktovat odbornou podporu a pomoc, bezplatně, anonymně, zavolat do nejbližšího zařízení, služby, která poskytuje podporu a pomoc lidem, kteří se rozhodli a pokouší se abstinovat. Předpokládám, že jste ze Slovenska, opravte mne, prosím, pokud je tomu jinak a já Vás nasměruji na odborníky v oblasti a dosahu, kde žijete.
Kontakty na adiktologické služby na Slovensku, najdete zde:
Liečba závislostí Slovensko, Drogový informačný portál:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk/
http://www.drogy.org/
b) Navštívit a navštěvovat mítinky na Slovensku i ve světě mnoho generací úspěšně fungujícího svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých:
NA - Anonymní Narkomani SK
https://www.anonymninarkomani.sk/
NA - Narcotics Anonymous World Services
https://www.na.org/
c) Navštívit náš specializovaný web, který se zabývá problematikou užívání konopných drog a kromě jiného, nabízí i možnost bezplatné online léčby:
Končím s hulením
https://koncimshulenim.cz/
Je na Vás, kterou z nabídek využijete, doporučuji Vám vyzkoušet všechny.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je a jak se daří, nedaří, jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Amrit Sen