Pomoc kamarádovi
Pepeakafrajer
Jak mám pomoct kamarádovi když zacel fetovat?
Jmenuje se Filip xxxxxxxxx bydlí v xxxxxxxx(má doma hodně drog herak, piko, trávu, kokainum)
Je hrozně agresivní mlátí mámu a tátu, bratra jednou flakl týčí. ničí věci např telefon, klávesnici u pc, TV, nádobí má prej nejraději. Prosím napište mi jak mu mám pomoct. Je na tom špatně, dříve chodil i do školy a choval se normálně. Teď je jen doma....

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Pepaakafrajere,
ptáte se, jak pomoci kamarádovi, který propadl drogám a jsou chvíle, kdy naprosto ztrácí kontrolu nad svým chováním, je agresivní vůči členům rodiny takovým způsobem, že je ohrožuje minimálně na zdraví, né-li na životě.
Víc o situaci nepíšete. Není mi jasné, jak blízcí si s dotyčným jste, jak vypadá v současnosti váš kontakt. I proto budou moje doporučení spíše obecná.
Je celkem jasné, že celá situace již nějakou dobu trvá a hledat řešení si také vyžádá určitý čas a velmi pravděpodobně se neobejde bez spolupráce celé rodiny. Domnívám se, že vaší největší pomocí může být právě to, že podpoříte kamarádovu rodinu v rozhodnutí zajít do poradny, přestat se topit v pocitech studu, hledání viny a začít hledat způsob, jak se postarat o sebe samotné a nenechat se synem napadat. V každém větším městě je poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog. Můžete tam zajít jak vy, tak kamarádova rodina, nebo i jen ti členové, kteří o to stojí. Služby poradny jsou velmi diskrétní, zdarma, stačí se jen objednat. V poradně pak budete moci situaci probrat v širších souvislostech, nikdo nebude nikoho soudit, nebo hledat vinu, ale pracovníci se zaměří na hledání řešení ... je možné, že doporučí v případě fyzického napadání dokonce kontaktovat policii a v prvé řadě se postarat o vlastní bezpečí. A možná to bude znít drsně, ale často právě takový krok donutí dotyčného uvědomit si, že překračuje veškeré hranice.
Teprve dalším krokem může být hledání takového způsobu komunikace s kamarádem, který by mu pomohl uvědomit si, že má problém a je na něm, co se svým životem udělá dál. A určitě nic nezkazíte, když mu řeknete o nejbližším kontaktním centru, kam by si mohl zajít vyměnit injekční stříkačky a třeba i promluvit o tom, co by chtěl v životě dál.
Kdybyste nevěděl, kde kontakty hledat, můžete se podívat na mapu pomoci sem a nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, obratem vám pošlu kontakty.
Kdyby bylo potřeba, neváhejte znovu napsat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.