Tramal
Misa
Dobrý den, mám partnera a je závislý na tramalu více jak dva roky. Bere 3-4 200 denně. Pokoušíme se spolu zvládnout detox. Tři dny je čistý a totálně umírá! Jaká by byla nejlepší cesta? Prosím o radu, mám mu dávky nejdříve snižovat? Nebo je lepší to rovnou utnout....je nějaká lehčí náhrada? ....jsem bezradna.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, omlouvám se za prodlevu s odpovědí! Nevím, v jaké fázi vysazování nyní jste, ale zkusím to popořádku.
Organismus vašeho partnera si po soustavném dlouhodobém užívání na Tramal pravděpodobně dost zvykl a po jeho náhlém vysazení se proto objevuje silný odvykací stav (abstinenční syndrom). Sama píšete, že "umírá" (doufám, že obrazně) - bude to pravděpodobně dost nepříjemné po fyzické i psychické stránce. Co je důležité, pokud jste se rozhodli vysadit vše naráz (což tedy spíše nedoporučuji) - trvání abstinenčního syndromu je časově omezené (zhruba týden) a v případě Tramalu není odvykací stav sám o sobě život ohrožující (ačkoli v jistých případech může určitě být nebezpečný).
Co bych doporučila spíše, je pozvolné vysazování v řádu několika týdnů, které abstinenční příznaky minimalizuje. Obecně se doporučuje jednu polovinu denní dávky (tj 1,5 až 2 tablety v případě vašeho partnera) vysadit rychleji a potom zbytek pomaleji. Vždy je ale dobré nechat po snížení denní dávky týden na zotavenou, kdy dochází k jakémusi "vybalancování" na nové, nižší dávce.
Pokud bych vycházela z dávky 4 tablet denně, zkusila bych snížit nejprve o 1 tabletu, po týdnu o půl tablety, potom ještě jednou půl tablety a potom snižovat klidně jen o čtvrt tablety za týden. Může to jít rychleji i pomaleji, záleží, jak to bude partner snášet. Večerní dávky se většinou ponechávají déle, je lepší začít snižovat ranní či polední.
Pokud by se nedařilo nebo byly příznaky příliš silné, je určitě dobré se o tom pobavit s odborníkem, který může postup upravit nebo poradit nějaké způsoby, jak vysazování udělat snesitelnější.
Držím palce, ať se daří!