závislost partnera
LIN
Dobrý den,
s partnerem jsem 15 let. Partner (33 let) dříve kouřil marihuanu, už tři roky ji nekouří vůbec. Má velmi náročné povolání (psychicky). Před třemi lety jsem poprvé našla ampulku s pervitinem. Říkal, že to bylo výjimečně. Nejsem hloupá, ale člověk chce věřit. Za poslední rok jsem našla ampulek několik. Samozřejmě pak bylo od něj spousty slibů, slzičky...a pořád dokola. Nevěřím, že by to dokázal, jen tak skončit. Co mohu proto udělat já...Vím, že po dobrém to nejde...pouze si vždy oddychne,že to mezi námi nějak zalepil a má klid. Nejsem žádná naivka, ale v případě milované osoby mám nesoudné uvažování. Sama nemám s tvrdými drogami zkušenost...

Odpověděl: Amrit Sen
Lin, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše trápení, obavy i starost, možná i pocity bezmoci, jsou zcela na místě.
Nechme stranou, že pervitin se v ampulkách, ani ampujích nedistribuuje, máte zřejmě na mysli skleněné dózy, nebo lékovky, ve kterých měl partner pervitin v sypké formě k šňupání, nebo nitrožilní aplikaci uskladněné. Pokud se jednalo o roztok, tak spíš připravené pro nitrožilní aplikaci.
Nemýlíte se, když připouštíte, že jako blízká osoba můžete mít zkreslený pohled na věc a problém nevnímáte v rozsahu a závažnosti, jaké si zaslouží. V každém případě, že, a jak píšete, dokládá, že jste schopná  sebereflexe a ještě stojíte nohama na zemi.
Je jasné, že tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Doporučuji vám tedy bez váhání zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, konzultace a poradenství, pracuje s blízkými uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulaci (ambulantní program), AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ zařízení, služby, lze jich využít i anonymně.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s přítelem komunikovat a jak "ošetřit" sebe, abyste se nestala spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala.
Spoluzávislost je nemoc, kterou často onemocní blízcí závislí, pokud s dotyčným sdílí domácnost, nejčastěji partneři, rodiče, děti. Ti pak přijmou a převezmou, osvojí si závislostní vzorce chování, přestanou žít vlastní život, žijí život někoho jiného, se všemi negativními důsledky, které tato nemoc přináší. Jen velmi těžko opouští začarovaný kruh a místo v koutě, často to bez odborné podpory už nejsou schopni a nezřídka trpí více, než jejich blízký uživatel drog.
Odborníci Vás také upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. V neposlední řadě Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám a kontaktu s odbornou podporou a pomocí.
Nerad bych přidával Vašemu trápení, ale pokud si partner problém nepřipustí, nepřizná ho dalším lidem a nezačne aktivně v prospěch své úzdravy poctivě, vytrvale konat, nezmění se nic, naopak, potíže, problémy a konflikty budou progradovat.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme.
Jestli jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče a partnery a domluvte si termín návštěvy. Můžete si vyjednat i průběžnější konzultace, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení, kontakty na odborné služby v dosahu vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Seberte tedy všechny, nebo zbytky sil a začněte jednat. Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná. Citlivější údaje můžete uvést ve skryté poznámce, nebo bude li to Vaším přáním, nezveřejníme naši další komunikaci vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení do patřičného místa na úvodní stránce poradny, se dotaz i odpověď, znázorní jen a pouze Vám.
Přeji klidný zbytek víkendu,
Amrit Sen.