Marihuana
Saky
Dobrý den je možné si vypěstovat schyzofrenii na marihuaně? Poslední dobou mi je k tomu čím dál více slyším hlasy a jsem velmi náladová a bojím se vyšetření co mám dělat?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Saky,
a děkuji za dotaz i za odvahu, se kterou se na naši poradnu obracíte. Umím si představit, že obávat se schizofrenie a slyšet hlasy není něco, o čem zrovna snadno hovoří.
Pokud jde o původ onemocnění, pak to nevypadá, že by to byla přímo marihuana, která schizofrenii způsobí, ale spíše je to tak, že lidé, kteří mají k takové nemoci predispozice, buď užíváním marihuanuany uspíší nástup nemoci, nebo mají větší sklony k jejímu užívání.
Je-li to tak, že hlasy slyšíte už několik měsíců, pak by bylo skutečně nejlepší zajít k odborníkovi a svěřit se mu. Znovu opakuji, že plně rozumím tomu, že to není jednoduché. Ale čím dřív to uděláte, tím větší šance je, že se vám podaří hlasů zbavit. Jinak hrozí riziko, že se stav bude zhoršovat a postupně přestanete být schopná rozhodovat o tom, co se bude dít dál. Začíná to náladovostí, ale postupně se člověk začíná chovat celkově velmi podivně, a téměř přestane být schopen fungovat s lidmi. Dlouhodobě neléčené stavy se léčí často velmi komplikovaně. Proto pokud máte nad svým rozhodnutím alespoň minimální vládu, zkuste si zajít o potížích alespoň popovídat. Nikdo vás v tuto chvíli nemůže proti vlastní vůli do žádné léčby nutit, rozhodnutí je na vás - minimálně do okamžiku, než byste sebe nebo své okolí ohrožovala na životě.
Znám podobné příběhy ze svého poměrně blízkého okolí a ráda bych vás podpořila v tom, že nic není ztraceno. Existují možnosti terapie, léků, které dokáží s podobnými příznaky velmi pomoci.
Kdybyste potřebovala kontakty na lékaře, kteří se podobným potížím třeba i v souvislosti s drogami věnují, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se najít někoho ve vašem okolí. A poslední věc, která mne napadá, pokud máte někoho, komu důvěřujete, svěřte se a poproste ho třeba o doprovod. Podpora se vždycky hodí.
S pozdravem a přáním odvahy a trpělivosti s hledáním řešení,
Gabriela Minařík