Pervitin
Verka
Syn bere 4 roky pervitin. Sestra je toho názoru, že může kdykoliv přespat. Chci se zeptat, má na něm závislost a nebo je pravda co říká moje sestra?

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den,
obávám se, že Vás svou odpovědí neuspokojím. Ptáte se, zda je syn závislý na pervitinu, který užívá čtyři roky. Vaše sestra tvrdí, že "může kdykoliv přestat". Vy si pravděpodobně tak jistá nejste a proto píšete.
Otázka je položená velmi obecně. Proto odpovím pouze obecně. Pokud člověk několik let pravidelně užívá pervitin, je na něm s největší pravděpodobností také do určité míry závislý, i když závislost bývá spíše v rovině psychické než fyzické (nelze to však od sebe zcela oddělit). Záleží na mnoha faktorech, např. na frekvenci užívání (někdo užívá víkendově, jiný už musí denně), na denních dávkách (s tím souvisí i finanční náročnost a případná kriminální činnost jako je dealování apod.), na způsobu užívání (existují různě zdravotně více či méně nebezpečné způsoby užívání - injekční aplikace, šňupání, inhalace...). Roli hraje také to, proč daný člověk drogu užívá - nebezpečí obvykle číhá tam, kdy má být droga "řešením" problému.
Pokud byste stála o bezplatnou konzultaci s odborníky, v Praze se můžete ozvat např. kolegům z Poradny pro rodiče SANANIM (http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html). Kontakty na jiná zařízení ve Vašem okolí Vám rádi zašleme, pokud budete chtít.
S pozdravem
Jiří Tupý