zimnice - cotton fever
sayan
...prostě horečka s třesavkou po výplachu z použitých vatových filtrů. Prodělala jsem ji asi 20x. Jde skutečně o bakteriální sepsi? Udivuje mě, že i přes dramatický průběh se stav nejpozději do 24 hod upraví ad integrum. Bohužel nevládnu angličtinou, ale dočetla jsem se teorii, že stav není způsoben sepsí, ale endotoxinem z umírající rozkládající se bakterie, která kolonizuje bavlnu - a to vyprovokuje imunitní systém k zánětlivé reakci. Kde je pravda? A druhý dotaz: jak rozeznat tento v podstatě benigní problém od skutečné sepse nebo třeba endokarditidy? Moje teorie je, že jen cotton fever může mít takto prudký nástup, kdy je člověk v jednu chvíli ok a za 10-15 min má pocit, že umírá. Že takhle náhle nemůže nastoupit žádná jiná nemoc. Co soudíte vy?

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Sepse je v podstatě imunitní odpověď organismu, buď na infekci, nebo na endotoxiny. Imunitní odpověď organismu ale může být vyvolána i neinfekčními podněty. Má se za to, že cotton fever je způsobená baktérií, která se usídluje na bavlně a produkuje endotoxin. Ale když se proplachují vatičky, které jsou nějaký čas střádány, tak je běžně infiltrují různé baktérie, které jsou všude kolem. Protože střádání vatiček není sterilní v žádném případě, to by musely být uložené v sterilním prostředí a nejlépe bez přístupu vzduchu, co není možné. Vůbec nejde o benigní záležitost! Sepse může projít do septického šoku, kde je vysoká úmrtnost. Užívání drog injekčně je rizikové pro vznik bakteriální endokarditidy. Rizikový faktor je poškození srdeční chlopně, mechanicky v důsledku toho, že často jsou injikovány částice, nerozpustné, které do krevního řečiště nepatří. Ani filtrování přes vatu tomu nezabrání. Když je poškozená chlopeň, tak se snadněji na ní uchytí bakterie, tzv. kolonizují, a pak může dojít k rozvoji infekční endokarditidy. Akutní IE začíná stejně náhle, jako cotton fever. Když příznaky trvají, nebo se zhoršují, nebo dochází k poklesu krevního tlaku, zástavě močení, teplota přesahující 40 stupňů nereagující na antipyretika, je vždy vhodné vyhledat lékařskou pomoc. Jediná prevence je neužívat drogy injekčně.
S pozdravem,
VP