Drogy a akné
M
Dobrý deň. Chcel by som sa opýtať či môže dlhodobé užívanie (približne raz za mesiac) extázy spôsobiť nejaké dlhodobé psychické problémy, alebo nejaké fyzické prejavy napríklad akné? Mám 15 rokov a mám pocit že po tom ako som vyskúšal nejaké drogy sa mi zhoršilo akné, nie som si istý či je to len vekom alebo užívaním drog. Pár mesiacov dozadu som viackrát vyskúšal pervitín, LSD, marihuanu a teda spomínanú extázu. Popri extáze (mimo užívania) už iba fajčím a pijem alkohol.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, M,
ano, může. Tableta extáze je směs chemických látek, které jednoduše do těla nepatří.  Nebyl byste první, kdo by některou složku tablety špatně snášel, případně měl citlivější nebo i alergickou reakci. Vyloučit ani potvrdit to ale takhle na dálku dost dobře nelze. Nejjednodušší by bylo extázi na nějakou delší dobu vysadit a sledovat, jestli se akné vytratí.
Píšete že užíváte mimo jiné i alkohol a tabák. Ani jedno zrovna pleti neprospívá. Nemluvě o všech ostatních experimentech, které máte za sebou. V neposlední řadě vám je 15 let, což je věk, kdy tělo prochází vývojem a to i hormonálním.Takže skutečný důvod, proč se vám zhoršilo akné může být i více komplexní. Může v něm hrát roli váš životní styl, nedostatek spánku, horší životospráva, nedostatek pobytu na čerstvém vzduchu apod.
Pokud jde o psychické problémy, pak extázi řadíme mezi halucinogenní látky. Nástup psychických potíží patří mezi největší rizika celé této skupiny drog - počínaje špatným zážitkem na drogách (bad trip), v doprovodu s úzkostmi, bludy apod., těžším dojezdem (deprese), pozdějšími potížemi jako jsou flashback, nebo nástup psychických potíží nejčastěji v podobě úzkostí a depresí, ale i vážnějších problémů. Máte na mysli něco konkrétního?
Na jednu stranu si říkám, že experimentování s drogami k určitému věku patří. Vám je 15 let a zdá se, že s drogami už nějakou dobu experimentujete. Buďte proto na sebe opatrný! Jak jsem psala výše, jste ve věku, kdy procházíte bouřlivým vývojem - a to jak po psychické, fyzické, tak emoční i sociální stránce ... člověk často hledá, co ho baví, co ne, přemýšlí, jaký chce a nechce být, co by jednou chtěl dokázat, kam by chtěl směřovat, je to období, kdy se vymezuje, experimentuje a hledá. Ale zároveň je snadno zranitelný, někdy nedohlédne následky svých činů daleko do budoucna, a vůči podobným experimentům tak bývá velmi vnímavý. Drogy jsou v řadě ohledů zajímavé, přináší příjemné a nevšední zážitky, a to vše velmi rychle, bez velké námahy. Mají punc zakázaného ovoce, dobrodružství, možná do určité míry i romantiky. Bohužel si všechna tato dobrodružství vybírají postupně i svou daň - někdy v podobě akné a depresí, někdy v podobě problémů se školou, se zákonem, nebo třeba promiskuitních chováním. Běžný život pak v porovnání s tím drogovým vypadá šedě. Je lákavé si na takové rychlé potěšení zvyknout a příliš nepřemýšlet o tom, co bude dál. A o to těžší je pak návrat do běžného života. Pokud se nechcete dostat do situace, kdy by se drogy staly vaši hlavní životní náplní, zkuste si stanovit hranice a těch se držet, udržujte kontakt i s kamarády, kteří drogy neužívají, nevzdávejte se svých koníčků, nezapomínejte na dobré vztahy v rodině, školu, a sám pro sebe si zkuste říct, co by bylo první známkou toho, že je něco špatně - nemyslím tím velký průšvih, ale první výstražné znamení, že je něco v nepořádku -  jak by se to projevilo doma, s přáteli, ve škole? Nebojte se si to všechno sepsat a sem tam se k tomu vrátit. A vůbec není od věci si dát párkrát za rok pauzu, alespoň jednou za rok na nějakou delší dobu, např. měsíc, dva. Co vy na to?
Přemýšlel jste vlastně někdy o tom, co vás na drogách láká? Co je to, co vám v běžném životě chybí a hledáte právě v experimentech s drogami? Nebylo by možné zkusit hledat i jiné způsoby, jak se o sebe postarat?
Budu ráda, když napíšete víc, třeba i do skryté poznámky. Tu pak uvidíte jen vy a pracovníci poradny a nebude přístupná ve veřejné části webu.
Takže: opatrně! Zdraví máte jen jedno!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.