Mda
Dan
Dobrý den nedávno jsem si koupil drogu MDA, jsou to býlé-nažloutlé krystaly. Jak mám zjistit zda se jedná opravdu o MDA a ne o nějakou jinou chemikálii? A dá se zjistit "síla" těchto krystalů?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Dane,
na začátku dotazu se chci ujistit, že skutečně myslíte MDA a nikoli MDMA. Je to tak? MDA je metabolitem MDMA a částečně za její účinek odpovídá. Z výroby vychází obě látky jako bílé krystalické látky, reálné zabarvení se však může lišit v souvislosti s výrobou. Ale čistá droga bude čistě bílá.
Zjistit, zda jde skutečně o MDA, případně přesné složení a množství účinných látek, lze odbornou expertýzou, kterou provádí některé toxikologické laboratoře (na základě žádosti policie nebo v rámci trestního řízení či výzkumu). Soukromě vám však takové testy nejspíš žádná laboratoř neudělá zejména s ohledem na související etické otázky (co byste si s výsledkem počal? jak byste naložil se špatnou tabletou? - prodej?, a nebo by naopak hrozila distribuce s "certifikátem" pravosti? apod.).
V minulosti se některá sdružení věnovala testování tablet třeba i přímo na párty. K testům využívala různá činidla a na základě zbarvení potvrzovali, že v tabletě je požadovaná účinná látka. Testy však byly zakázané nebo přestaly být dotované. Hlavním důvodem je velká nespolehlivost výsledků těchto testů - samotné činidlo reaguje na řadu látek, rozdíly ve zbarvení se mohou lišit jen velmi nepatrně i v případě různých látek. K vyhodnocení by bylo zapotřebí dobré osvětlení a velká zkušenost vyhodnotitele, což je v prostředí taneční párty diskutabilní ... a navíc jde vždy jen o odhad, tzv. screening, který je vždy třeba potvrdit laboratorně. Přeci jenom může takové činidlo reagovat i na stovky látek, nemluvě o možnosti kombinace látek v původní látce, nebo kontaminaci v průběhu testování činidlem.
Takže: zjistit to dnes možné je, laboratoře obojí dobře umí, ovšem pro soukromé účely jsou tyto testy nedostupné.
Související odkazy:
dotaz na poradně na velmi podobné téma, zaměřený na MDMA - zde
policejní bulletin zaměřený na testování tablet - zde
Rozhodnutí, jestli riskovat svoje psychické a fyzické zdraví je vždycky nakonec na vás. Ani "správné" složení vám nezajistí příjemný zážitek, vždycky je to risk! A jestli už nyní máte o složení tablet pochyby, může se snadno stát, že vám tato pochybnost založí na né úplně šťastný průnběh intoxikace. Přeci jenom jde i o to, v jakém nastavení a s jakým očekáváním do podobného experimentu jdete. Jestli jsou na začátku velké obavy, pochybnosti, bylo by lepší experiment minimálně odložit, případně si zajistit zkušeného průvodce, který vás v případě potíží ohlídá, uklidní, případně zajistí pomoc.
Rozhodně na sebe dávejte pozor!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.