Jak ji mam pomoct?
FuckDrugs
Dobrý den, rád bych si nechal od vás poradit, je to důležité celkem.
Nedávno jsem poznal jednu skvělou holku, ale pozdeji zjišťuji, že ona vlastně žije
dosti špatným životem. Kouří jednu cigaretu za druhou, jídlo které jí má nulovou nutriční
hodnotu, má modřiny z rvaček, přiznala se mi, že bere pervitin (nevím s jakou ferkvencí),
také LSD a lysohlávky. Bůh ví co ještě mi neřekla...
Má paranoiu, seděli jsme na lavičce a on ji prý někdo položil ruku na rameno, nebo viděla
ve tmě v lese různé osoby jak procházejí, přitom tam nikdo nebyl. Vypadala že už je na to zvyklá.
Je jí teprve 18 let! Vypadá ale tak na 30 let... Je hubená a taky kouří marihuanu. Mívá také zvláštní emocionální
stavy prý, ale semnou se bavila vždy klidně.
Já bych jí rád pomohl, ale příjde mi, že nemám nad ní žádnou moc, prostě člověk je tak zvyklý
žít tento způsob života, je tak zaběhlý v tom, že o tom pomalu přemýšlí i pozitivně. Zrovna dnes
jde na festival kde si stoprocentně něco zase dá.. A ještě se na to těší...
Jediný co mi připadá v úvahu je jí unést a zavřít do sklepa na půl roku aby si odvykla od všeho toho
svinstva s prominutím.. Ale to by ze mě byl kriminálník)
Samozřejmě nežije s rodiči ale ve společnosti nějakých pochybných "kamarádů" se kterýma si pronajímá byt.
Prosím poraďte, jak jí mohu SKUTEČNĚ a EFEKTIVNĚ pomoct? Ona je to moc fine osoba, ale prostě
jak to bývá je obětí toho co se v ČR děje.. Jak lze pomoci někomu kdo si sám nechce pomoci? Nepůsobí na mě
že by se s tím chystala něco dělat, pro ní je to normálka prostě... Co byste mi prosím poradili?
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuji vám za dotaz. Vždycky jsem ráda, když vidím, že né všichni lidé jsou nevšímavý a že jim na druhých lidech záleží. Zdá se, že vám záleží na vaší kamarádce a mrzí vás, že si ničí zdraví a život užíváním drog. Rozumím tomu dobře?
Bohužel máte naprostou pravdu v tom, že kdo o pomoc nestojí, tomu příliš pomoci nelze. Vaše možnosti jsou poměrně malé, ale přesto nejste bezmocný. Můžete stavět na vašem přátelství, i na tom, že vy sám máte život bez drog rád. Zkuste jí to ukázat. Mluvte o tom, co vás baví, zkuste se odklonit v hovorech od drog. Případně mluvte o tom, jak situaci vnímáte - mluvte o tom, co vidíte (jak vypadá - je jí 18, vypadá na 30, všímejte si detailů, jak se chová, když je na drogách, když o drogách mluví, jak a kde žije), co slyšíte (jak komunikuje, co říká, o čem mluví a o čem nemluví (např.časté téma jsou drogy, žádné další zájmy ani jiné potěšení apod.)), nebojte se zmínit, jestli z ní jsou drogy cítit, buďte upřímný.
Pokud je to pro vás bezpečné, hovořte i o svých pocitech: že vám na ní vlastně docela záleží, možná jí i máte rád, ale stejně tak máte rád svůj život a nechtěl byste si ho nechat zničit někým, kdo bere drogy. Pokud vám na ní začíná záležet tolik, že vás její užívání trápí a často na ni myslíte s obavami, pak je možná na místě zvážit i nějaké přerušení kontaktu - hlavně kvůli vám samotnému - a třeba jí to i takhle vysvětlit. Jí tím dáte jasně najevo, že vám na ní záleží (jinak by vám její užívání bylo celkem ukradené), ale že i vy máte svoje hranice a podmínky. Nenechte se ničit.
Je-li to tak, mluvte o tom, že vám je líto, když jí takhle vidíte a přijdete si bezmocný. Nepodporujte ji ale v užívání drog - neposkytujte jí zázemí - ani materiální ani citové nebo finanční, pokud drogy bude dále užívat. Dokonce se s ní můžete zkusit domluvit na tom, že s ní rád budete trávit čas v době, kdy bude střízlivá a nebudete se bavit o drogách. Ale znovu opakuji, buďte v tomto směru opatrný. Velmi snadno byste se mohl zamilovat, nebo angažovat víc, než zdrávo, a sám se stát vlastně spoluzávislým ... trpět braním drog někoho blízkého, aniž byste vy sám drogy užíval. Už z vašeho dotazu je cítit určitý nádech toho, že k ní možná cítíte něco víc. Takže opatrně! V prvé řadě myslete sám na sebe, na své bezpečí, chraňte se před možným citovým zraněním.
Rozhodnutí, jestli bude drogy užívat nebo ne, je na ní. Je to její život, její odpovědnost. Ale ukazuje se, že právě upřímnost okolí, vymezení si vlastních hranic a ochrana sebe samého, jsou velmi jasnou a srozumitelnou zprávou. Nejde o vydírání, ultimáta, nátlak, které by blokovaly kontakt v budoucnu, ale apelujete tak na její vlastní odpovědnost za svůj život. Až bude o změnu stát, možná se obrátí s žádosti o pomoc právě na vás. A na vás bude, jestli jí třeba i jen doprovodíte do nejbližšího kontaktního centra, kde ji rádi pomohou.
Kdybyste si rád o celé věci podrobněji promluvit s někým osobně, můžete se i vy obrátit na nejbližší kontaktní centrum nebo poradnu pro blízké uživatelů drog. Jednak byste mohl situaci probrat podrobněji, druhak byste se zorientoval v možnostech léčby a nasbíral zkušenosti, jak s člověkem, který v tuto chvíli užívá drogy, hovořit tak, aby si připustil, že má nějaký problém. Kdybyste stál o kontakt, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná. Služby těchto zařízení jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí většinou jen zavolat a objednat se.
V tuto chvíli tedy alespoň takto. Kdyby bylo potřeba, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.