léčba
L
Syn chce podstoupit opakovaně dobrovolnou léčbu alkoholismu.Bohužel naposledy pracoval v minulém roce a do března t.r. byl na pracáku. Nevím jestli tedy nebude muset za léčbu platit nebo jestli to půjde na nemocenskou děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši starost o syna, v jistě náročné situaci, smutné však je, že tyto otázky kladete Vy, ne Váš syn.
Odpusťte, ale napovídá to o tom, že to se synovým nástupem do léčby nejspíš nebude tak "horké" a přinejlepším ještě komplikované.
Dokud nebude kroky, vedoucí k léčbě on sám, nejen, že nikam nenastoupí, ale ani ho nikde do léčby nepřijmou. Osobní aktivita zájemce o životní změnu a léčby, je nejen základním předpokladem k možnému obratu k lepšímu, ale i kritériem pro poskytovatele, aby se začal zabývat jeho nástupem a přijetím do léčby.
Rozumím tomu a vnímám tedy situaci tak, že tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc, jste především Vy. O vašem soužení a útrapách nepochybuji, možná i o vysílení a bezmoci.
Proto Vám doporučuji, dříve, než budete podnikat další kroky, abyste vyhledala odbornou podporu a pomoc, zavolala do nejbližšího zařízení, které poskytuje služby a pracuje s blízkými závislých na alkoholu a domluvila si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se sitací, Vám zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, jak ji řešit, jak postupovat, jak se synem komunikovat. Dozvíte se nejen, jak lze podpořit synovu motivaci ke kontaktu s odbornou pomocí a k nástupu do léčby, ale také, jakých chyb se rozhodně vyvarovat a jak v tak dlohodobě mimořádně náročné situaci ošetřit sebe.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomoci někomu dalšímu, ve vztahu k závislému synovi to platí dvojnásob.
Nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologický ambulantní program, AT poradnu, nebo obdobné zařízení.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty odborné bezplatné služby, které mohou být poskytnuty i anonymně, obratem pošleme.
Potřebné kontakty, podle oblasti a typu služby, zařízení, Vy i syn, najdete na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou Mapa pomoci na www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně.
Najdete je i na najdete v Databázi kontaktů na Drogovém serveru www.drogy.net/databaze-kontaktu Otevřít odkaz v novém okně
Oba servery jsou volené správně, alkohol rozhodně droga je a patří mezi ty nejproblematičtější.
K platbám za léčbu. Pokud syn nastoupí do zdravotnického zařízení, tedy psychiatrické léčebny na oddělení závislostí, a je lo občanem ČR, bude mít léčbu plně hrazenou ze zdravotního pojištění. Na tom, jestli, a jak dlouho si ho platí, či neplatí, nezáleží.
Pokud nastoupí do léčby v terapeutické komunitě, kterou klient spoluhradí asi 10% skutečných nákladů, uhradí náklady na léčbu sociální odbor jeho spádového úřady, pokud se zaregistruje na Úřadu práce. Kdyby měl momentálně z jakýchkoli důvodů na úřadu "stopku", která může ze zákona trvat maximálně 6 měsíců, a je zcela bez prostředků, pak ani to není překážka přijetí do komunitní léčby. S podporou sociální pracovnice, která je součástí týmů jak léčebem, tak komunit, si může registraci na ÚP vyřídit dodatečně, v místě léčby, na které se případná "stopka", nevztahuje.
Úřady práce lidem, kteří si nastupují do léčby, nebo si ji aktivně vyřizují, zpravidle vychází ochotně vstříc. Znamená to, že i kdyby syn nastupoval do léčebny a nepotřeboval léčbu spoluhradit, může si zažádat a úspěšně vyřídit finanční příspěvek, podporu, či "dávky", které se pacientovi, klientovi, při pobytové léčbě, na pokrytí osobních potřeb a běžných výdajů, vždy hodí.
V Čechách je naštěstí státních zařízení i nestátních organizací, které poskytují kvalitní pobytovou léčbu závislosti na alkoholu, poměrně dost.
Jednou z nich je například PL Červený Dvůr:
Psychiatrická léčebna Červený Dvůr
Červený Dvůr 1
381 01 Český Krumlov
Telefon: +420 380 309 130
E-mailové adresy:
prijem@cervenydvur.cz (na tuto adresu můžete směřovat Vaše dotazy týkající se nástupu léčby u nás)
informace@cervenydvur.cz (na tuto adresu můžete směřovat Vaše jakékoli dotazy týkající se léčby a léčebny) Adiktologická ambulance:
Mgr. Alexandr Debnar - debnar@cervenydvur.cz
Lékařská ambulance:
MUDr. Martin Kozák - kozak@cervenydvur.cz
Web: https://cervenydvur.cz/
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, může syn zvážit nástup do Léčby v Apolináři, nebo PN Bohnicích, oddělení závislosti. Vám bych doporučil, zavolat a objednat se do naší specializované Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud jste odjinud, napište, kontakty pošleme.
Přeji Vám vše dobré, poklidný víkend,
Amrit Sen.