Astma a drogy
Helena
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaká jsou rizika braní drog při astmatu. A kdyžtak jaká skupina drog je nejvíce “bezpečná”? Mám obavy například z útlumu dýchacího centra nebo astmatického záchvatu kvuli zvýšení tepu atd. Dekuju

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
asi vás nepřekvapím tím, že je třeba mít se na pozoru před všemi skupinami drog. Hodně záleží i na způsobu, jakým drogu užijete.
„Nejméně nebezpečně" se tváří asi kanabinoidy, po kterých se krátkodobě dostavuje dokonce bronchodilatace, tedy uvolnění a rozšíření bronchů v dýchacích cestách. Na druhou stranu asi tušíte, že jejich nejčastější metoda užívání, tj. kouření, astmatikům úplně neprospívá. Tabákový kouř působí jako silný iritant a příznaky astmatu dosti zhoršuje. Jako méně škodlivá varianta by mohl fungovat vaporizér nebo jiný způsob konzumace. Ani potom ale určitě bez rizika nejsou - když se během nepříznivého průběhu intoxikace objeví úzkosti, strach apod., můžou astmatický záchvat vyvolat i výrazně zhoršit (což platí i o ostatních drogách).
Při kouření či šňupání obecně dochází k bezprostřednímu dráždění a poškozování dýchacích cest. Obzvlášť nebezpečné je v tomto ohledu kouření kokainu (resp. cracku) a heroinu - u obou byly u uživatelů astmatické záchvaty statisticky četnější a závažnější (v extrémních případech až v podobě několikahodinových záchvatů nereagujících na medikaci - tzv. status asthmaticus.)
Při i.v. aplikaci může zase prostřednictvím ukládání nečistot z aplikované dávky v plicích docházet k jejich vážnému poškození a v důsledku toho ke snížení jejich funkce a ztíženému dýchání (sice se nejedná přímo o astma, ale při již přítomném astmatu může být problém o to větší).
Co se týče specifických účinků - u stimulantů opravdu může astmatické potíže vyvolat zvýšená fyzická aktivita, která následuje po jejich užití. U heroinu a jiných „downers" je zase ve hře útlum dýchacího centra, který také zmiňujete. Nezapomínala bych ani na různé neznámé příměsi, které se v pouličních drogách vyskytují a které mohou mít dost nežádoucí vliv.
Kromě toho, při užívání drog je větší pravděpodobnost vynechání pravidelné medikace, což astma může taky zhoršit.
Obecná doporučení tedy jsou - určitě být radši víc opatrná a rozmyslet si, jestli vám to stojí za to a jestli to fakt potřebujete. Nosit s sebou inhalátor, instruovat kamarády a když už se rozhodnete něco vzít, volit co nejméně škodlivý způsob, dát si občas pauzu, dostatečně pít (vodu). Pokud máte ale astma nekompenzované a potížemi trpíte často, raději bych si ty experimenty rozmyslela...
Zdravím a dávejte na sebe pozor!