změna osobnosti při neustálém užívání buprenorfinu
Dalibor
Dobrý den, četl jsem, že chronická závislost na opiátech mění strukturu mozku a mění osobnost z psychologického hlediska, například ovlivňuje změnu v myšlení, cítění či chování uživatele. Usuzuji správně, že stejný vliv bude mít chronicky užívaný syntetický opiát buprenorfin, byť úžívaný v tabletách pod jazyk jako subáč,ale pořád užívaný a už mnoho let? Buprenorfin by měl pomáhat lidem co byli závislí na heroinu, ale může i tato látka, když je stále dodávaná do těla ve stejném množství měnit osobnost, emoce, nálady, paměť, cítění uživatele? Děkuji Dalibor

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
každá návyková látka (legální i nelegální) je schopna měni somatický, psychický i sociální stav organizmu. Pokud je preparát, který slouží k substituční terapii závioslostního onemocnění na opioidech (buprenorfin) zneužíván mimo substituční léčbu, pak samozřejmě ano, je toho schopen. Pokud je buprenorfin indikován v rámci substituční léčby, pak je pacient v kontrolovaném programu, kde je zapojen nejen v prostém podávání substituční látky (závisí samozřejmě od tzv. prahovosti programu - uživatelé přicházející z ulice nejsou mnohdy schopni absolvovat všechna sezení, terapie atd., která právě po stabilizaci na substituci postupně (jak rychle je velice individuální) více a více přijímají a postupují v programu "výše".
Substituční léčba a podávání buprenorfinu nebo methadonu je jednou z nejlépe prozkoumaných oblastí závislostní medicíny s největším množstvím tzv. evidence-based medicine dat, které zavislostní medicína vůbec má. Víme, že substituce umožňuje pacientům změnit svůj dosavadní způsob života, postupně se stabilizovat, zastavit a v lepším případě zvrátit a postupně léčit (pokud již není poškození zdraví přílišné a změny irreverzibilní) somatické, psychické a sociální (u některých pacientů i existenciální) pohromy, které v životě jedince (a jeho nejbližších) je schopna návyková látka napáchat. A už z definice substituční léčby je jasné, že konečným cílem je vždy abstinence, jen je odložena na dobu, kdy jí bude pacient objektivně i subjektivně schopen dosáhnout - což je někdy běh na opravdu dlouhou dobu. A pokud jde o samotnou lokalizaci substituce v rámci systému péče, pak z mého pohledu je rozkročena mezi tzv. harm reduction principem (princip snižování škod), ochranou veřejného zdraví (tzv. public health) a samotnou léčbou závislostního onemocnění.
Bohužel je velice obtížné natěsnat do odpovědi na internetové poradně informace, které se po dobu minimálně 5 (6 v případě lékaře) let + atestace a celoživotní vzdělávání nasbírají ve schopnostech a znalostech odborníků na léčbu závislostních onemocnění, ale snad jsem Vám dal aspoň některé odpovědi.
Pokud byste potřeboval, neváhejte poslat další dotaz.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec