Závist?
Eperimentator
Dobrý den,
Zajímalo by mě, jak poznám, zda jsem závislá? Občas užívám marihuanu. Víceméně to bylo 1-2x do měsíce s tím, že mnohdy jsem měla i pár měsíců naprosto bez. Poslední dobou (cca měsíc) ale hulim castejc. V tomto měsíci asi už 4x? A hrozně se mi ty stavy zalíbily. Často po nich jezdím na kole (i když vím, že bych neměla. Nicméně si dávám pozor aby se nic nestalo). Zejména v té kombinaci s kolem se mi to hrozně líbí a pod vlivem jsem schopná jezdit i mnoho hodin. Když zrovna nejezdím, tak na ježdění myslím a furt se těším, až si zas udelam další výlet. Na kole jsem často jezdila i předtím, za strizliva. Přemýšlím, zda to může být závislost na pohybu, na tom kole, nebo zda to může být projev závislosti na marihuaně? Myslím, že bych zvládla klidně zas měsíc nehulit ale zkoušet to nechci pac mě to prostě baví.
Jak poznám závislost?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že píšete a zajímáte se, jak na tom jste, protože většina závislých bývá, bohužel, posledním, kdo si vlastní závislost připustí.
Nezlobte se, ale neznám Vás, ani váš životní kontext, kolik Vám je let, atd., a z kusých informací, takto na dálku, si já, ani nikdo jiný, netroufne vyvozovat závěry o Vaší závislosti.
Závislost se často, kromě jiného, projevuje tím, že člověk dává přednost drogám před tím, co měl dříve rád i bez nich. Píšete, že Vás baví "dát si čouda" a jezdit na kole. Poznal jsem fandy filmů, kteří po čase, když nebylo "hulení", raději nešli do kina, než aby film, na který se těšili, viděli "na čisto", z obavy, že by to byla nuda, nebo otrava. Raději šli na místa, kde byla možnost si "zahulit". Z mého pohledu extrém, ale nijak, v "bleděmodrém", vzácný.
Některé z typických projevů závislosti:
Silná touha po návykové látce
Narušená kontrola v užívání návykové látky
Projevy rozvinuté tolerance vůči látce
Projevy syndromu z odnětí - odvykacího stavu
Zaujetí užíváním návykové látky před ostatními běžnými činnostmi a zájmy
Užívání v situacích, kdy je to zjevně pro organismus nebezpečné a škodlivé jak v rovině psychické, tak v rovině somatické
Některé změny, které mohou být signály problematického užívání drog:
Změny nálad, velké výkyvy v náladách - rychlé a prudčí přechody, výbuchy, někdy hraničící s agresivním chováním, dlouhodobé smutky nebo naopak
Změny chování, problémy s dodržováním pravidel
Změna v potřebě financí
Změna v názorech, oblékání, symbolech
Změna vzhledu - od změny líčení po výraz tváře, rysy, oči
Změna koníčků, případně jejich zanedbávání
Změna okruhu přátel
Mnoho dalšího se dozvíte na webu, věnovanámu lidem, kteří chtějí předejít problémům s užíváním konopných drog, nebo je redukovat, či řešit a nabízí, kromě kontaktů na specialisty i možnost on-line léčby.
Hned na úvodní stránce můžete zkusit test, který, pokud jste schopná sebereflexe a odpovídat na otázky poctivě, Vám jistě napoví, jak na tom s případnou závislostí jste:
https://koncimshulenim.cz/
Zkuste, jak píšete, na měsíc úplně vysadit, byť Vás, "hulení" baví, tedy pokud je Váš zájem o vlastní zdraví a svobodu, skutečný.
Kdybyste se ještě chtěla na cokoli doptat, kdykoli napište.
Přeji vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.