Lysohlávky a ADHD
Už nikdy!
Dobrý den,
Mám takový velmi podrobný dotaz. Zajímá mě, zda jsem si mohl houbovým tripem prohloubit ADHD, nebo jestli je to jen má sugesce, nebo stav způsobený strachem z tohoto poškození. Popíšu Vám co se mi stalo:
Když mi bylo 18 let, kamarád mi donesl lysohlávky a já se pro ně nadchnul, v té době jsem ještě nevěděl o žádné své diagnoze, ani o diagnóze nikoho z mé rodiny. Měl jsem tedy přesně 1g sušených hub. A po tomto zážitku jsem nepozoroval žádné změny.
O měsíc později jsem měl dávku pod 0,5g sušených hub.
O rok později další intoxikaci opět s dávkou 1g. a stále jsem neměl pocit, že by se cokoliv měnilo.
Dva roky poté, tedy v září minulého roku, jsem měl poslední intoxikaci. Opět s dávkou 1g sušených hub a naneštěstí jsem si v tom stavu neuváženě dal cca panák alkoholu.
Před touto poslední dávkou mi bylo diagnostikováno ADHD, ovšem způsobem a doktorem, kterým jsem absolutně nedůvěřoval. Problém tedy nastává teď, kdy jsem těsně po poslední dávce nastoupil, na moje poměry, na dost obtížnou vysokou školu (kterou nezvládám) a začal jsem se neuvěřitelně bát toho, zda mi ten poslední trip neudělal něco se psychikou. Chci také zmínit, že mi tento strach poslední půlrok způsobuje příšerný stres až úzkost. Jsem totiž velmi velmi sebekritický. Pozoruji: velmi špatnou paměť, zhoršení komunikačních dovedností - nedokážu se vyjádřit, problémy se soustředěním ve škole, problémy s logickým uvažováním a výkonem. A teď se neustále cyklím v otázkách, zda je to celé způsobené tím nadměrným stresem a úzkostí; tím že jsem se jen začal pozorovat, což jsem dříve nedělal; tím že se s nástupem na vysokou všechno kolem mě změnilo; anebo za to můžou skutečně ty houby.
Tak mě tedy zajímá, jestli je možné, že bych si jednou intoxikací, před kterou předcházely intoxikace bez problémů, mohl způsobit takovéto problémy, případně prohloubit ADHD, které údajně mám, nebo je to spíše způsobené těmi strachy nebo stresem?
Ps: Už toto rozhodně nechci nikdy zkoušet. A mám také v plánu toto řešit s odborníkem, protože mě to skutečně děsí a musím to stále dokola omílat.
Mockrát děkuji za odpověď na tento komplikovaný dotaz.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Zdravím!
Otázka je skutečně docela komplikovaná a jednoznačnou odpověď vám dát asi ani nemůžu, ale pokusím se nějak smysluplně shrnout svoje myšlenky po nějakém pátrání a sbírání informací a doufám, že vám to bude aspoň trochu užitečné...
Psychedelika samozřejmě mohou mít na psychiku nepříznivý dopad a v nějakých případech i dlouhodobé následky. U lidí, kteří jsou nějakým způsobem citlivější, například jsou náchylnější k rozvoji úzkostí, depresí či psychóz, je toto riziko větší. I případě ADHD bych tedy radši byla opatrnější. I pokud byste ADHD neměl (sám říkáte, že se vám diagnostika nezdála), jde o to, že nějaké psychické potíže vás k psychiatrovi pravděpodobně přivedly a právě ty mohou signalizovat větší citlivost.
Pro všechny uživatele psychedelik dál samozřejmě platí, že průběh tripu se odvíjí od aktuálního psychického rozpoložení, od prostředí, společnosti dalších lidí atd. (set a setting). To je určitě důležité nepodceňovat a v případě pochybností je lepší si nedat.
Píšete, že jste od osmnácti absolvoval tři bezproblémové tripy a že ten čtvrtý neprobíhal úplně jednoduše. Nevím přesně, zda byste to popsal přímo jako bad trip, ani co jste během něj prožíval. Podle zkušeností dalších uživatelů ale není neobvyklé, že po bad tripu se silnými prožitky strachu, úzkosti a paniky může dojít k nějakému psychickému „rozhození", kdy se potom k tripu v myšlenkách často (někdy až obsesivně) vrací a mají obavy, že jim zažité duševní stavy nějak nabouraly psychiku natrvalo. Není výjimkou, že takové obavy trvají delší dobu (měsíce i déle). Ve vašem případě se k tomuhle stresování ještě přidal nástup na náročnou vysokou školu (tj. další změny, stres, zátěž, pochybnosti o vlastních schopnostech) a předcházelo mu diagnostikování ADHD, což vás mohlo také uvést do nějakého napětí, narušit to vaše vnímání sebe sama, přinést mnoho otázek a třeba i strach. Navíc, jak říkáte, diagnostika podle vás proběhla způsobem, o kterém máte pochybnosti.
To všechno je podle mě slušná nálož, která se odráží na vašem duševním (a možná i tělesném?) stavu - jste nervózní, máte úzkosti, nepamatujete si, nemůžete se vyjádřit... Což vás ještě více znepokojuje a podporuje to vaše obavy o vlastní duševní zdraví, vede to možná ke katastrofickým scénářům a celý bludný kruh se tak uzavírá. Houby a ten nevydařený trip v tom určitě hrají roli jako velký stresor, ale jak sám říkáte, dalších zátěžových faktorů je mnoho.
Přijde mi velmi rozumné, že chcete svoji situaci konzultovat s odborníkem. Důležité v tuto chvíli podle mě bude, trochu se pozastavit a podívat se na věc s odstupem. Nemít hned strach, že máte duševní zdraví narušené natrvalo, i když se teď cítíte úplně rozhozený. Uvědomit si, že toho je zkrátka teď na vás hodně. Bude možná dobré se pokusit zátěž nějak zmírnit - zvolnit tempo ve škole apod. Už to, že si o tom s někým v klidu promluvíte, může dost pomoci. Také více proberete vaše aktuální potíže a budete hledat způsoby, jak s nimi naložit.
Každopádně vám držím palce, abyste toto období přestál a brzy se cítil lépe.
Pokud byste měl nějaké další otázky, určitě se ozvěte!
Pěkný víkend!