Subutex a kojení
Hori
Dobrý den,mám otázku kolem užívání buprenorfinu(subáč)po porodu.Jestli žena užívá subutex,sublingvánně,dostává se ho nějaké množství do mateřského mléka,když kojí?Pokud ano,měla by dál kojit,anebo přejít na umělou výživu,aby miminko nebylo dopováno žádným množstvím buprenorfinu.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Hori.
Nevím, zda dotyčná žena dítě teprve čeká, zda v nedávné době porodila či zda je dítě už starší (třeba několikaměsíční). Zároveň nevím, jakým způsobem si buprenorfin opatřuje. Pokusím se tedy odpovědět, ale určitě bych dotyčné doporučila, aby o své situaci informovala své ošetřující lékaře a aby s nimi případné změny dávkování buprenorfinu či ukončování kojení konzultovala.
Pokud má žena před porodem, přijde mi důležité zmínit, že po porodu by se u dítěte mohl rozvinout odvykací stav, protože je na buprenorfin "zvyklé" už z prenatálního života v matčině děloze. Odvykací stav může nastoupit s odstupem desítek hodin po narození a může u miminka zahrnovat např. problémy s dýcháním, podrážděnost, třes, zvracení či průjem, ospalost. O užívání buprenorfinu matkou by proto měl určitě být informován/a lékař/ka u porodu a pediatr/ička, aby byli na případný odvykací stav u miminka připraveni. Mateřské mléko užívající matky neobsahuje množství buprenorfinu, které by rozvoji odvykacího stavu zamezilo.
Pokud je žena již úspěšně po porodu a kojí, dle literatury se buprenorfinu do mateřského mléka dostává jen velmi malé množství a pro dítě by nemělo představovat nebezpečí. Pediatr by o tom, že matka buprenorfin užívá a kojí, měl být určitě informován, ale po zvážení individuálních rizik je kojení na buprenorfinu možné.
Na závěr trochu didakticky dodám, že sublingvální užívání buprenorfinu je určitě výrazně bezpečnější než injekční, kterému bych se snažila za každou cenu vyhnout, a přidám kontakt na Terapeutickou komunitu Karlov, kam mohou nastoupit matky i se svými dětmi - pro případ, že by zmíněná žena někdy měla zájem buprenorfin úplně vysadit a abstinovat.
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk).html
Pokud byste měl nějaké další otázky, neváhejte se na nás obrátit - a můžete případně o tomtéž ubezpečit i maminku dítěte.
Přeji pěkný víkend!