Jak říct ne
Sv. Xaverius
Dobrý den, 20let, studentka VŠ, závislá na marihuaně (6let) a cigaretach(8let). Zkušenosti se vším možným, experimenty s LSD, pervitinem, MDMA, ketaminem, už od 15let. Před maturitou jsem se dostala k ambulantnimu psychiatrovi, prý bych mohla být schizofrenicka. Sama se tak cítím, i necítím. Někdy mi to přijde jako blbost, jindy jako jasná věc. Beru amisulprid. Každopádně o co jde je, že bych se chtěla zbavit všech závislostí, včetně cigaret. Snazim se, tvrdé drogy skoro neberu, za poslední rok jsem měla dvakrát MDMA, slabou dávku. Problém je, že skupina lidí, se kterou se bavím, tyhle věci bere dal a nabízí mi je v pravidelných intervalech. Říkám, že nesmím a nechci, sama si je nekoupím. Jakmile ale jdu na nějakou akci, kde jsou drogy zdarma, tak jsem jak utrzena že řetězu a zvlášť pro MDMA mám slabost. Nejúčinnější mi přijde vyhýbání se jakýmkoliv akcím spojených s alkoholem a drogami, což mě ale vyrazuje z kontaktu s lidmi. Celou pubertu jsem se socializovala výhradně v prostředí plném patologických jevů a vystoupit z té bubliny mi přijde dost obtížné, ne-li nemožné. Mám pocit, jakobych si s "normalnimi" lidmi nerozuměla, tenhle pocit mě drží už od 8. třídy ZŠ. Ota

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Oto,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí, většinou stíháme odpovědět rychleji.
Přemýšlela jsem o tom, v jaké jste situaci. Na jednu stranu si říkám, že nejspíš prožíváte hodně podobných věcí, které zažívá kdokoli jiný v době dospívání a na začátku dospělosti ... může v tom být i spousta chaosu a zmatku, kdy člověk hledá svoje místo, přátele, zjišťuje, co ho baví, nebaví, co má a nemá rád, co chce, co nechce, jaký je, chybuje a experimentuje se vztahy, hranicemi i drogami. Na stranu druhou jste do této životní etapy vstoupila s diagnozou schizofrenie a to nejspíš není něco, co by se dalo přehlédnout a nebo vám dalo nějakou jasnější představu o životě dál. Nebo se pletu?
Vlastně ve vašem dotaze marně hledám otázky. Spíš vnímám celou řadu otázek, které se můžou skrývat v pozadí. Přijde mi skvělé, že přemýšlíte o tom, jakou roli ve vašem životě hrají drogy. V tuhle chvíli se zdají být celkem důležité a je otázka, jak to bude dál. Sama si možná uvědomujete rizika, ale zároveň jsou pro vás zážitky na drogách lákavé, nejspíš vám dávají zažít něco, co jinak v životě těžko hledáte nebo máte pocit, že vám chybí, měla byste mít, zažít, cítit apod. A právě tady si říkám že by bylo dobré, kdybyste měla možnost o svých otázkách otevřeně mluvit s někým, kdo drogy neužívá, kdo má pro vás a vaši situaci pochopení, nebo třeba zažil i něco podobného. Máte někoho takového?
Píšete, že už řadu let užíváte marihuanu, ale také experimentujete s dalšími drogami. Někdy mají lidé s psychickými potížemi tendenci drogy vyhledávat. Možná se pak cítí lépe, nebo mají pocit, že zapadnou mezi skupinu lidí, která je pod vlivem drog přijme snáz, než za střízliva. Jak to vnímáte vy? Není třeba i to důvod, proč se k drogám vracíte a jsou pro vás tak lákavé? Marihuanu jste začala užívat dříve, než jste začala chodit k lékaři. Vnímáte nějakou souvislost mezi užíváním marihuany a následnou diagnozou schizofrenie. Jaké jsou pro vás období, kdy drogy neužíváte vůbec?
Chodíte k lékaři, který vám předepisuje antipsychotikum. Užíváte ho jak lékař doporučil? Můžete s ním otevřeně o svých prožitcích mluvit, o tom, jak se vnímáte, jak se cítíte s lidmi, že experimentujete s drogami a užíváte marihuanu? Nebo docházíte i do nějaké další služby, co terapie - ať už individuální nebo třeba skupinová, arteterapie? Máte kontakt s lidmi, kteří mají podobnou diagnozu? Na jednu stranu může být taková diagnoza nepříjemná nálepka, ale stejně tak to může být v určitém slova smyslu součást vaší originality a jedinečnosti, něco, co vás v životě nasměruje dál. Možná to zní nezvykle, ale chci říct, že se na akždou věc v životě lze dívat z více stran, byť najít něco jako příležitost nemusí být u nemoci jako je schizofrenie snadné. Ale proč se držet jen diagnoz ... sama píšete, že se tak někdy cítíte, někdy ne ...
Přeci jenom jste hodně mladá, spousta podobných onemocnění má svůj vývoj a předpokládám, že na něj bude mít vliv třeba právě i to, co budete nebo nebudete dělat, zažívat v současnosti včetně užívání drog. Co myslíte?
Jak je vidět, nedávám vám příliš mnoho odpovědí, spíše spousty otázek. A to mne znovu vrací k tomu, zda docházíte do nějaké terapie a zda máte někoho, s kým můžete o všem otevřeně mluvit, s kým se cítíte dobře a bezpečně?
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když dáte vědět, jestli vám přišla alespoň některá část odpovědi užitečná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.