Halucinace
Maky
Dobrý den,
měla bych dotaz ohledně halucinogenních účinků mdma. Začala jsem ho užívat pár měsíců zpátky, vždy na nějaké hudební akci, jednotlivé dávky vždy s odstupem pár týdnů. Dříve jsem se s halucinacemi nepotýkala, až poslední dobou mám velmi silné vizuální prožitky. V začátcích působení drogy většinou vidím barevné obrazce na tvářích ostatních lidí, postupem času se prožitek zesiluje, tváře lidí se mění, často pro mě zestárnou o několik let, muži mají makeup, někdo je politý krví, někomu se odděluje obličej od lebky...s lsd ani jinými drogami zkušenosti nemám, na nikoho v mém okolí mdma tímto účinkem nepůsobí, ani když požijeme stejnou látku, většinou emko nebo extázi a droga je pokaždé jiná. Proto mě překvapuje, že toto zažívám jen já i přes to, že při prvotních užití jsem neměla vůbec žádný náznak halucinací. Nedělá mi to problém, naopak je to velmi příjemné a zajímavé, jen nechápu důvod, proč se mi tohle děje, díky.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Maky,
účinek halucinogenních drog je silně ovlivněný tzv. settingem ... tzn. podmínkami, za kterých drogu užijete. Na zážitek tak má vliv ne jen prostředí a lidé, v jejichž společnosti se v době užití a intoxikace pohybujete, někdy přebere hlavní vedení vaše vlastní psychické nastavení, resp. očekávání zážitku. Předpokládám, že u vás dochází k opakovaní zážitku právě z toho důvodu, že ho svým způsobem očekáváte, myslíte na něj. Nasvědčuje tomu i to, že máte odbobné zážitky opakovaně, za různých situacích, na různých místech, bez ohledu na to, zda jde o extázi nebo něco trochu jiného, a nikdo jiný takové zážitky nemá. Je možné, že pokud se vám podaří tuto fázi překonat, nebudete se prožitku bránit, studovat ho, soustředit se na něj, pravděpodobně se časem promění. Případně může zážitek pozměnit nějaká okolnost v průběhu budoucí intoxikace. Bohužel vám ale nikdo nezaručí, že to ovlivnění bude příjemným směrem - přeci jenom zní některé obrazy trochu morbidně - krev, odlupování kůže od lebky apod. Rizikem halucinogennů je i bad trip.
Chápu to tak, že vás spíš zajímá, jak taková neobvyklá věc jako opakované fantazie odlišné od ostatní fungují nebo vznikají, nejspíš nepíšete pro to, abyste slyšela něco o rizicích spojených s užíváním halucinogenů. Přesto vás chci na tato rizika upozornit. Halucinogeny krom badtripů a flashabacků mají řadu dalších rizik, včetně rozvoje psychických potíží. Zvažte, jestli vám taková rizika za pár na fantazii bohatých zážitků stojí. Propátrejte rodinnou historii, zda se u vás nevyskytovaly nějaké vážné psychické potíže, zvažte, jak jste jste na tom zdravotně a psychicky vy sama. Neužívejte, pokud se necítíte dobře nebo užíváte léky. A pokud i tak budete dále užívat, nezapomínejte odpočívat v průběhu i po zážitku, doplňovat tekutiny a vitamíny, a pokuste se neztratit ostatní koníčky a kontakt s lidmi mimo tento druh "zábavy".
Jednoduše - dávejte na sebe pozor! A kdyby bylo potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.