Odvykani z trávy
Marihuana
Dobrý den, mam dotaz, hlulil jsem 15 let travu a teď týden abstinuji, dostavuji se u me stavy: aritmie srdce, dusnosti a paniky, tyto stavy přichází hlavně večer. Je to prosim vás normální? Byl jsem na vyšetření srdce ekg, ultrazvuk, kronografie a vše je prej ok. Díky za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
díky za dotaz. Jako normální bych to asi neoznačila, ale vysazení marihuany může probíhat s různě. Vysvětlení pro to, co prožíváte, byste mohl hledat ve své zdravotní anamnéze (měl jste nějaké psychické potíže před nasazením? zkušenosti s úzkostmi, panikou, depresemi apod.?). Stejně tak byste mohl své potíže pochopit v souvislosti se zdravotní anamnézou v rámci širší rodiny (vyskytují se v rodině nějaké psychické nebo psychiatrické problémy? závislosti? sebevraždy? deprese, úzkosti, paranoia, panika? potíže se spaním apod.?). Píšete, že máte za sebou 15 let užívání, nepíšete však nic o množství, frekvenci atd. Není mi jasné, co vás u užívání drželo, ani co se stalo, že jste se teď rozhodl vysadit. Není nezvyklé, že lidé po určité době, kdy "mají prostě odhuleno" začnou uvažovat o tom, že by marihuanu vysadili. Nicméně už samotný fakt, že jste u marihuany vydržel takto dlouho, naznačuje, že vás u marihuany něco drželo. Nevím, jestli jste se i v minulosti pokoušel abstinvoat a jak to vypadalo. Je to v tuto chvíli skutečně tak velký rozdíl? Překvapuje vás, co se s vámi děje, nebo pro to máte nějaké vysvětlení?
Jednou z možností je pochopitelně i to, že jste momentálně kvůli vysazení ve stresu. Chemické procesy v mozku neprobíhají tak, jak doposud, mozek funguje jinak a je to prostě nové a nezvyk. Při intenzivním užívání může trvat i více než dva měsíce, než se tělo od hulení vyčistí. Vůbec by mne nepřekvapilo, kdybyste měl po celou dobu potíže s usínáním, se spaním (divoké, živé sny, možná i noční můry), byl náladový, ale třeba i výbušný, neměl chuť na jídlo, nebo na sex, nic vás nebavilo a do ničeho se vám nechtělo. Jestli jste hulil večer, mohou být večery právě ta nejtěžší část dne. Jestli jste byl zvyklý užívát hlavně v situacích, kdy jste byl ve stresu, nebo kdy jste potřeboval po nějaké náročné práci vypnout, pak smysl dávají i úzkosti. A byť to není časté, mohlo by se stát, že u vás marihuana spustila nebo uspíšila nástup psychických potíží jako je třeba panika spojená s pocitem aritmie, dušnosti apod. Tuto verzi rovněž potvrzují výsledky lékařských vyšetření.
Připustit si, že by váš tak intenzivní a fyzicky hmatatelný prožitek byl následkem vysazení marihuany nebo vašeho psychického stavu, může být těžké. Pokud tomu tak je, a vaše stavy by se nelepšily, případně ještě prohlubovaly, stálo by za úvahu vyhledat odbornou pomoc - tentokrát bych však hledala psychiatra-adiktologa, kterému byste mohl bez obav na rovinu říct, co se dělo a děje. Nebo jste otevřeně o své závislosti již s nějakým lékařem hovořil? Máte vůbec někoho blízkého, s kým můžete o všem otevřeně mluvit? Mít takovou možnost často člověku uleví.
Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí, případně jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná. Pokud byste potřeboval kontakty na odborníky, neváhejte napsat, nejhorší je situaci zanedbat a nechat přejít do chronicity.
Držím palce, aby bylo lépe.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.