Testování drog pomocí Ramanovy spektroskopie v ČR
Saša xxxxxxxxxxxx
Dobrý den,
jako první bych Vám chtěl poděkovat za to, co děláte pro lidi. Harm reduction cením a taky se snažím šířit alespoň v rámci party.
Můj dotaz se nicméně týká něčeho trochu jiného.
Na Bluelightu se objevil asi před čtyřmi lety příspěvěk, který tvrdí, že "MDMA" není MDMA. Za ty 4 roky existence vlákna se nasbíraly důkazy o tom, že se v současné době produkuje MDMA, která je schopna projít jak testem pomocí činidel (Marquis, Mecke, Mandelin i další), tak standardní GCMS analýzou. Bohužel tato MDMA má skoro až sedativní účinek, ale už ne tolik stimulující nebo empatogenní účinek. Čím to je se neví a právě toho se týká můj dotaz.
Nevíte prosím o toxikologické laboratoři tady v ČR nebo na Slovensku, která by byla schopná (a hlavně ochotná) podrobně prověřit 200 různých vzorků extáze? Ideálně pomocí Ramanovy spektroskopie. Cena není podstatná. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Pokud se jedná o MDMA není možné (nebo minimálně velmi extrémně nepravděpodobné - závisí na tom jaká je konkrétní konfigurace konkrétní metody), aby tato byla pomocí GCMS identifikována jako jiná látka. Pokud je konkrétní látka opravdu MDMA, pak její spektrum a její retenční čas je opravdu velmi specifickým identifikátorem.
Toxikologické laboratoře nejsou vybaveny metodami pevné fáze, tudíž nedisponují přístroji pro Ramanovu spektroskopii, ani podobnými (komplementárními) metodami infračervené spekrtoskopie ani dalšími (např. NMR). Vybavení je vesměs zaměřeno na imunoanalytické metody, spektrofotometrické metody, chromatografické metody a hmostnostní spektrometrii.
Spíš bych Vám doporučil zkusit se obrátit na kolegy z VŠCHT, Laboratoř forenzní analýzy biologicky aktivních látek, Dr. Kuchař. Ten by Vás mohl nasměrovat...
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec