Halucinace
Rebeka
Dobrý den,
mrzí mě, jestli to tu již bylo, ale nic podobného jsem nenašla a potřebovala bych poradit, proto Vás moc prosím o odpověď.
Cca. rok užívám příležitostně MDMA (1-2 do měsíce, někdy ani to ne), pak jsem to začala střídat s kokainem a v poslední době jsem si většinou místo extáze dala metamfetamin. Nikdy jsem neměla žádné potíže, mám pocit, že si to celkově dost hlídám (když jsem měla pocit možného začátku psychické závislosti, na pár měsíců jsem přestala úplně), až do teď, kdy jsem si dala extázi, opravdu minimální množství kokainu a metamfetaminu (v časovém rozestupu). Byla jsem v pořádku, odpočívala jsem, dodržovala pitný režim, šla relativně brzy domů a tehdy to začalo tím, že se mi rozdvojilo vidění a mezi jednotlivými obrazy jsem viděla kostičky. Pak mi začaly šílený zrakový halucinace, který trvaly cca. 4 hodiny. Byla jsem už doma s kamarády, jejich obličeje ze změnily v monstra, která mě neustále mě sledovala, viděla jsem v nadživotní velikosti všechno, z čeho mám fobii, barvy, předměty se zvetsovaly, měla jsem pocit, že mě někdo chce zabit, že mě neustále neco sleduje a chce mi ublížit. Už je to několik dni a pořad to úplně neodeznělo, mám panický strach ze tmy, pocit, že mě někdo sleduje (ne však člověk, ale spis nějaká stvůra, kterou jsem viděla v těch halucinacích), při usinani se halucinace objevuji znovu (i sluchove), a však už ne v tak děsivé podobě. Myslíte, že se může jednat o toxickou psychozu? Případně, co jiného a co muzu udělat, abych to alespoň zmirnila? Děkuji za odpověď, nevim, co mám dělat a hodně mě to děsí :(

Odpověděl: Amrit Sen
Rebeko, zdravím Vás,
díky za důvěru.  Chápu Vaše znepokojení, je zcela na místě. Podle všeho jste prošla toxickou psychózou, či předávkováním, s větší pravděpodobností obojím.
Každý člověk je neopakovatelnou entitou a drogy na něj mohou působit různě, podobně se mohou důsledky jejich užívání u jednotlivců v časovém horizontu lišit.
Ať už patříte k lidem, které v sobě nosí z nejrůznějších důvodů předpoklady k psychickým poruchám, které by se jinak nemusely projevit a u kterých může i jednorázové užití dogy, přejdu li mimořádně rizikové kombinování drog, poruchy nastartovat a rozvinout, prohloubit psychické onemocnění, které je může nadobro "vyřadit z provozu", nebo limitovat spokojený život, či ne, dostala jste zásadní zprávu, signál od Vašeho organizmu, těla i psychiky, že pro Vás drogy nejsou to pravé ořechové. Nevezmete li je Vážně a nebudete li je respektovat, čekejte další, nejen zdravotní a psychické, problémy.
Znamená to, že byste se měla napříště drogám obloukem vyhnout, přinejmenším odložit jejich užití na co nejdelší čas a vyhledat odbornou podporu a pomoc, tím spíš, pokud byste ani v horizontu dalších dnů, nebyla v kondici. Lépe dříve, než později. Znamená no zajít k psychiatrovi s adiktologickou specializací, který bývá součástí týmů bezplatných služeb pro uživatele návykových látek.
Od teď už pro Vás budou mimořádně rizikovými nejen psychostimulatnty, jako pervitin a MDMA, ale i konopné drogy a zejména halucinogeny, a to i při jednorázovém užití minimální dávky toho nejčistšího "materiálu".
K problematice:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
MDMA, natož pervitin a kokain, nejsou "bezpečné" drogy, opak je pravdou.
Pokud byste se i tak rozhodla riskovat, že se nadobro zblázníte a v užívání drog někdy pokračovat, respektujte aspoň tato doporučení:
Buďte opatrná, pervitin (metamfetamin), kokain, ani MDMA (3,4-methylenedioxy-methamphetamin), nejsou ani nevinné, natož bezpečné drogy. V krystalech, substanci, ani dalších podobách, nikdy nevíte, s jakými látkami mohou být smíchané, nebo čím jsou ředěné, často jde o velmi nebezpečné příměsi. U MDMA v krystalické formě, je těžké určit, nebo odhadnout její množství, tedy dávku, takže vždy existuje zvýšené riziko předávkování. Ani na pohled "čistě" vyhlížející krystalická látka, „sympatická" tableta, nebo „koule", kvalitu drogy nezaručuje. Stává se i to, že ani jedna ze zmíněných forem, vůbec MDMA neobsahuje. Pervitin navíc velmi často obsahuje zbytky nebezpečných "zbytků", chemikálií z "výroby" a podobně, jako kokain, bývá ředěný vším možným.
Rizik, souvisejících s užíváním psychostimulantů je celá řada, nejškoláčtější chybou bývá zanedbání pitného režimu a následná dehydratace, "dokopávání" se, tedy přidávání si drogy v průběhu jedné "jízdy", včetně kombinování s dalšími drogami, alkohol nevyjímaje.
Porušení těchto zásad má za následek zvýšené riziko toxické psychózy, dehydrataci, kolaps, selhání životně důležitých orgánů a může končit i smrtí.
Vyvarujte se rizikového sexu, vždy použijte kondom.
Pamatujte na to, že před užitím drogy byste měla být vždy odpočatá, v dobré psychické, tělesné i zdravotní kondici, v přívětivém prostředí a nikdy neprotahovat "jízdu" déle, než přes jednu noc. Dostatečně pít nealko nápoje a přes možnou nechuť k jídlu, alespoň občas, něco výživného zakousnout. Dávat si pauzy, v průběhu „jízdy" pravidelně „chillovat", dávat si oraz od intenzivního dění a hluku.
Následně si poctivě odpočinout, zdravě a vydatně se najíst a napít, osprchovat, vyspat se. Doplnit vitamíny, nejlépe ovocem a zeleninou, případně potravinovými doplňky, také minerály, dobrá je kombinace vápník, hořčík, zinek.
Se zklidněním a usínáním může pomoci čaj z meduňky. Vše koupíte v lékárně, ale i běžných obchodech.
Další užití drogy odložte na co nejdelší čas, snížíte tak riziko vzniku závislosti a umožníte organismu se zregenerovat.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli vám byla naše odpověď užitečná.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem pošleme kontakty na odborníky, kteří Vás podpoří a pomohou Vám, bezplatně a bude li to Vaším přáním i anonymně.
Citlivé údaje můžete uvést ve skryté poznámce.
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení, potřebné kontakty vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji Vám vše dobré, ať jste brzy v kondici.
Kdykoli napište, jsme tu pro Vás, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.