Proč nám společnost lže?
Daniel
Dobrý den, jelikož plánuji začít kariéru u policie ČR tak mě zajímá, po jaké době můžu jít do výběrového řízení.
Je mi 25 let a od svých 13 ti let aktivně užívám marihuanu (minimálně joint každé dva dny) nepociťuji žádné znaky závislosti, kromě občasných nutkání třeba když se nudím, hraji hry na PC nebo když jdeme s kamarády, kteří stále hulí, bivakovat - přespávat do přírody.
Touhle dobou už nehulím téměř měsíc a půl a na marihuanu myslím stále méně, ačkoliv můj seznam oblíbených aktivit zůstal stále téměř stejný.
Nikdy jsem moc nepil a tabák nekouřím, vždy jsem byl odpůrce alkoholu ale včera jsme si s kamarádem u grilování dali ve dvou půl flašky becherovky, už je to déle jak 18 hodin a stále mám kocovinu jak fík. Proč tedy nemám takovéhle stavy po konzumaci marihuany, která je ilegální? Rozčiluje mě, že na internetu najdu příšerně dlouhé výpisy trvalých následků při nadměrné konzumaci marihuany ačkoliv já sám, žádné následky nemám? V roce 2017 jsem si dodělal nástavbové studium s maturitou z oboru podnikání a byl jsem jeden ze šesti (z původně 24 lidí) kteří odmaturovali na první pokus?!
Mám spoustu přátel, kteří mají zdravotní problémy z nadměrné konzumace alkoholu a pár přátel, kteří jsou už úplně mimo kvůli pití! A stále se setkávám s postoji lidí, kteří si myslí, že marihuana je mnohem horší než jakýkoliv alkohol. Sám jsem poprvé alkohol vyzkoušel ve svých 16ti letech a intenzita stavu po pití, se nemůže rovnat stavu po užití jakéhokoliv množství marihuany! Samozřejmě chápu, že část české kultury je postavená na konzumaci alkoholu a je v tom obří biznis. Nevím ani kdy se marihuana jako trend poprvé dostala do Evropy. Ale mohl bych prosím znát něaký web, kde jsou skutečné objektivní a aktuální informace o užívání marihuany?
Omlouvám se, spíše si chci postěžovat protože je mi mizerně. Ale proč se ty informace na internetu ohledně marihuany tak různí? Nebudu se zlobit, pokud mi na můj dotaz neodpovíte.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
https://scholar.google.czDobrý den, Daniely,
to, co popisujete, nedokážu dost dobře zhodnotit, ani vám nabídnout nějaké řešení. Připadá mi, že prožíváte dilema, rozhořšení nad současnou situací v České republice, kdy je alkohol legální a marihuana nelegální. Zdá se, že vás to zlobí, protože kvůli plánované kariéře u policie jste se musel vzdát marihuany, kterou užíváte od svých 13 let, tzn. polovinu svého života. Vyjmenováváte argumety, které jasně dokládají, že marihuana je méně nebezpečná, má menší rizika a vnímáte ji jako menší problém pro sebe i své přátele ... a to zejména ve srovnání s alkoholem. Píšete, že vám po měsíci a půl abstinence chybí marihuana méně a méně. Nevnímáte, že by se ve vašem životě změnilo něco jiného než jen samotný fakt, že nyní marihuanu neužíváte. Mluvíte o tom, že jste odmaturoval. Popisujete, jak nepříjemné pro vás jsou následky spojené s užitím alkoholu, i jak máte ve svém okolí přátele, které užívání alkoholu zjevně ničí.
Porovnáváte rizika marihuany s riziky, které vidíte u alkoholu a vypadá to, že máte v zásadě celkem jasný názor, že marihuana není tak zničující, jako alkohol. A naopak ti, kteří se ničí alkoholem, hovoří o marihuaně jako té horší variantě. Varianta neužívat nic v celém textu jaksi chybí.
Jistě najdete i odborníky, se kterými byste se v tomto směru shodl. Ale jsou tu i tací, kteří vám řeknou, že udělat takto jednoduchý obecný závěr není dost dobře možné - vždy bude záležet na tom, co s čím srovnáváte a na řadě individuálních proměnných (včetně toho, že pro někoho je větším rizikem alkohol, pro někoho, kdo má v rodině schizofrenii zase mariahuna). Jsou lidé, kteří užívájí denně alkohol - ve velmi nízké míře, cca 1 alkoholický nápoj denně - a nemají žádné zdravotní následky, cítí se dobře, pracují, studují, fungují ve vztazích apod. Stejně tak najdete takové, kteří si dají pár prásků z marihuanové cigarety. Oba tábory se chovají zodpovědně, neřídí pod vlivem, neohrožují druhé. U obou látek se i v případě tohoto způsobu konzumace může stát, že se potíže objeví. Častěji se však v této míře konzumace setkávám s potížemi v důsledku užívání marihuany ... může jít o flashbacky, úzkosti apod.
Ovšem co když někdo pije odbden několik piv od svých 13 let? Co když někdo hulí obden celého jointa a víc od téhož věku? Na takovou otázku vám nejspíš oba odborné tábory odpoví v tom smyslu, že jde o poměrně rizikové chování právě s ohledem na nízký věk, vývoj, kterým si organizmus prochází, dospívání, fyzické, emoční a sociální dozrávání, které takovýto druh konzumace návykové látky bezesporu ovlivňuje.
Pokud se ale podíváte na nějaká data o nákladech spojených se zdravotní péčí vynaložených na léčbu následků spojených s užíváním drog, jednoznačně vede alkohol a tabák.
V naší zemi jsou z hlediska zákona legální alkohol, tabák a řada léků, nyní i marihuana pro lékařské využití. Byť jsou tyto látky legální, vztahuje se na jejich užívání nemalé množství pravidel, zejména pak povolená věková hranice. U žádné z nich neexituje doporučení, které by zaručilo nulovou rizikovost. WHO na rovinu mluví o tom, že neexistuje nic jako "zdravá" dávka alkoholu, natož tabáku. A stejně tak je tomu u konopí. Vždy bude záležet, v jaké situaci se droga užije a k čemu.
Ani v odborných kruzích nepanuje shoda na tom, zda, které drogy konkrétně, a případně jak by bylo možné další látky legalizovat. Někteří jsou toho názoru, že by legální látky měly být o poznání dražší právě z toho důvodu, jaké náklady se pojí s léčbou těch, kteří nedokáží chování pod vlivem kontrolovat nebo konzumovat tak, aby si zdravotně či jinak neublížili.
Plánujete-li nastoupit k policii, pak pro vás bude rozhodování o tom, co je a co není správné, nejspíš na denním pořádku. Nebo se pletu? Vnímáte v tomto směru práci u policie jako výzvu? Nebo jak se hodláte třeva právě s tímto tématem vypořádat? Jste rozhodnutý marihuanu neužívat?
Asi teprve čas ukáže, v jakých situacích pro vás tahle schopnost uvažovat o věcech i z jiného úhlu pohledu bude výhodou, a v jakých spíš břímě.
Psal jste, že se nebudete zlobit, pokud na otázku neodpovíme ... doufám, že to platí, protože trochu předpokládám, že jste odpověď nenašel. Dovolila jsem si vás popíchnout vaším vlastním zlehčením faktu, že od 13 let obden hulíte ... snad jsem našla správnou míru tak, abyste se neurazil, nerozlobil a nebo nezačal bránit, ale možná si spíš dovolil přemýšlet o tom, co vás samotného vlastně k hulení v tak útlém věku přivedlo, a co vás u něj drželo, co vám dávalo a co bralo.
A ještě pro doplnění, kde hledat spolehlivé zdroje informací:
doporučuji vyhledávač https://scholar.google.cz, kde jsou k dispozici odkazy na kvalitně vedené studie jak o alkoholu, tak o marihuaně, samosebou je pak lepší než v diskusích na internetu a sociálních sítích spoléhat spíše na vědecky ověřené informace, které najdete buď na výše uvedeném vyhledávači nebo pak v kvalitních medicínských časopisech, na webu EMCDDA www.emcdda.europa.eu, v ČR například www.adiktologie.cz.
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.