Rada pro rodiče
veverka
Dobrý den, zajímalo by mě, jak se nejlépe zachovat, když nezletilý syn začal domů chodit opilý, nerespektuje žádná pravidla, tráví jen venku čas s partou, bojíme se, že bere drogy... Jak se nejlépe zachovat, abychom mu jednak pomohli a zároveň uchránili mladší sourozence a vůbec celou naši rodinu před nebezpečími, jaké toto chování do budoucna má... (zadlužení, exekuce...) Moc děkujeme.

Odpověděl: Amrit Sen
Veverko, zdravím Vás,
chápu Vaši starost o syna, rodinu i o sebe. Internetové poradenství má své limity, nerad bych sklouznul do všeobecných "rad", neznám Váš příběh, ani jeho okolnosti.
Nepíšete ani, kolik je synovi let, jen, že je nezletilý. Co víme, že většina dospívajících si projde obdobím rebelie a vzdoru vůči autoritám, také že se časem uklidní a touto etapou projdou bez zranění, která by limitovala jejich rozvoj, další život, cestu za osobní spokojeností a štěstím.
Pravdou je, že všem se to nepovede. Zcela zásadní vliv na to mají vztahy v rodině, a to už od velmi útlého dětství, pohoda, důvěra, bezpečné zázemí, mezilidská úcta, dostatek potřebné lásky a otevřená komunikace. Také pozitivní vzory, v rodině i mimo ni.
Není nad osobní pohovor, proto Vám doporučuji zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytují bezplatné služby rodinám a blízkým uživatelů návykových látek, ať už jde o drogy, či alkohol a domluvit si termín osobní schůzky.
Nepíšete, jestli jste na situaci sama, nebo jestli se máte o koho opřít a trable s ním sdílet, tedy manžela, nebo partnera, který Vás podpoří. Pokud ano, objednejte se i s ním.
Při osobní konzultaci, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Také jak se synem komunikovat a jakých chyb se rozhodně vyvarovat, jak se lze pokusit syna motivovat k pozitivním změnám. V neposlední řadě, jak "ošetřit" sebe, protože tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc, jste především Vy.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na služby v dosahu pošleme. Využít je můžete i anonymně.
Jak můžete podle oblasti a typu zařízení, mám na mysli například AT poradnu, adiktologickou ambulanci (ambulantní program), nebo kontaktní centrum, kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Mnoho užitečných odkazů najdete přímo na webu naší poradny, rozkliknutím odkazů v levé krajní liště. Mezi jinými, například: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli jsme Vám byli užiteční.
Přeji Vám, synovi i celé rodině vše dobré,
Amrit Sen.