Jak s tím žít...
Mima
Dobrý den, je mi 35 let, mám dvě děti (4 a 8 let). Ačkoliv o tom s nikým nemluvím, téměř denně mi to proběhne hlavou. Mám za sebou užívání drog v minulosti, přibližně od 17 - 25 let (pervitin, později kokain). Vzhledem k té době užívání a intenzitě šlo jistě o závislost. I přes to jsem dostudovala, chodila do práce, měla partnerský vztah i svou domácnost. Nebylo to snadné, stálo mě to hodně energie, zdraví a zapříčinilo to ztrátu přátelských i rodinných vazeb. Velmi nerada na ty roky vzpomínám, bylo jich dost. Momentálně mě nejvíc ze všeho děsí představa, že to může potkat i mé děti... A já se bojím, že to nemohu ovlivnit. Že když budou chtít, tak si za tím půjdou...Sklony k závislosti máme bohužel v rodině.(moje sestra i otec alkoholik)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Mima,
děkuji vám za dotaz.
Docela rozumím vašim obavám o děti a jejich budoucnost. Dost možná jste od podstaty třeba i trochu úzkostnější ... a kdo ví, jestli i to nesouvisí s vaší rodinnou anamnézou, sklony k pití nebo závilostem.
Chápu to tak, že vaše obavy jsou o to větší, o co víc si uvědomujete, co jste zažila během své drogové minulosti vy sama, nemluvě o rodinné zátěži. Dětem je 4 a 8 let, to ještě není mnoho, ale jistě přijde čas, kdy s nimi budete o drogách a jejich rizicích mluvit. Nejspíš se jednou dostanete i k tématu závislosti v rodině i vašich vlastních zkušeností. Osobně to vnímám tak, že jde hodně o to, jak se člověk sám se svou minulostí vyrovná a jak ji dokáže svým dětem předat. Nicméně víc udělat nejspíš není ve vaší moci. Jaká udělají rozhodnutí vaše děti v budoucnu už tolik v reálu ovlivnit nemůžete.
Určitě ale pomůže, pokud se budete v tomto směru starat o sebe ... i proto mne napadá, jestli jste někdy uvažovala o terapii? Vnímám ji jako velmi dobrou cestu, jak poznat sebe sama, smířit se sám se sebou i svou minulostí, přijmout ji, způsob, jak se vypořádat se svými obavami tak, abyste jimi zbytečně nezatěžovala děti a jak hledat vhodné cesty, jak s nimi na téma drog a vaší drogové minulosti a rodinné zátěže hovořit. Co si o tom myslíte vy? Věděla byste, kde ve svém okolí takovou pomoc najít?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.