psychika
Andrej
Zdravím. Pred dvoma rokmi v lete som prvý krát vyskúšal marihuanu. Prvý krát to bolo v pohode, no druhý krát mi to zmenilo psychiku. Mal som hrozné týždňové dojazdy a strašné problémy sa rozprávať a celkovo dávať pozor moje pohyby boli veľmi nekoordinované. Celé tie dni som len spal s nádejou že keď vstanem bude to v poriadku. Po týždni to prešlo no zanechalo to vo mne stále problémy ohľadom vnímania rozprávania a pozornosti. Každý deň rozmýšľam aké by to bolo byť "normálny". Pomoc som ešte nehľadal lebo neviem kde. Nik nevie čo prežívam a snažím sa tváriť že je všetko v poriadku.... Nikomu som o tom nerozprával a ani nebudem lebo sa cítim dosť zle aj bez toho aby ma tak ľudia vnímali. Otázka je či ste sa s tým už stretli alebo čo by som mal spraviť. Ešte dodám že mám 18 rokov a som študent. Mám dosť ťažkú školu a mal som vždy vyznamenaie. No prišlo toto a moje známky sú úplne zlé. Neviem ako ďalej. Už som si na tento stav aj zvykol ale nechcem ho prežívať po zvyšok života.
Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Andrej,
ano, s podonými případy se setkáváme i třeba tady u nás na poradně. Stává se, že i jedna zkušenost s marihuanou má vážnější neblahé dopady na život člověka. Není to sice tak časté, ale stává se to.
Nicméně obávám se, že bez toho, abyste si o svojí situaci promluvil s odborníkem do podrobna osobně, se asi neobejdete. Podle toho, co píšete, prožíváte tyto nepříjemné stavy už dva roky. To je docela dlouhá doba, za kterou si člověk na změnu tak jak sám píšete vlastně i trochu zvykne. Chronické a dlouho neřešené problémy se léčí obtížněji. Někdy se navíc na jeden problém nabalí další ... jako třeba u vás zhoršení prospěchu ve škole.
Sám píšete, že jde o problém, který souvisí s užitím marihuany a nějak souvisí s tím, co se po té stalo s vaší psychikou. Stává se, že užití marihuany nastartuje, resp. uspíší nástup, nějakých do té doby latentních psychických problémů. O něco podobného by mohlo jít i u vás ... ale znovu opakuji, k tomu by bylo potřeba zajít za odborníkem - ideálně psychiatrem-adiktologem, kterému byste mohl popravdě říct vše, co se stalo i co prožíváte. Dost možná by vás poslal na pár odborných vyšetření a pak případně řešil nějakou vhodnou medikaci, která by vám pomohla přerušit ten začarovaný kruh, ve kterým se točíte.
Drobnou potíž v tuhle chvíli vidím hlavně v tom, že jste ze Slovenska. Ale pokud byste o nějaké odborné kontakty stál, předpokládám, že byste byl ochoten pro radu i nějakou dobu dojíždět, nebo? Nicméně - základním předpokladem je, že přehodnotíte svou neochotu o problému s někým mluvit - a tím někým by měl být odborník, který se v tomto oboru vyzná. Co vy na to? Pokud se rozhodnete svou neochotu o potížích hovořit překonat, napište znovu, pokusila bych se vám zprostředkovat nějaké kontakty v okolí, které je vám dostupné (napište, která větší města máte v dobrém dosahu).
S pozdravem,
Gabriela Minařík.