Kudy?
Dante
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat co mám podle vašeho názoru dělat. Cca 5 let jsem brala drogy, nejdřív trávu, pak perník, všechno možný, nedokončená léčba v DST, opět alkohol, drogy, perník nitrožilně, nakonec roční léčba v komunitě, kterou jsem zdárně absolvovala a konečně změnila můj dosavadní život kolem drog. Zřejmě jsem podcenila doléčování, byla jsem na doléčováku po léčbě jen asi 3 měsíce, pak jsem se odstěhovala a bylo mi doporučeno v jiném městě pokračovat, ale tak už se nestalo. Teď je to přes 2 roky co jsem venku, první rok celkem ok, teď během druhého roku několik lapsů, relapsů. Nemá to žádné vážné následky, spíš jsem porušila to, co jsem v komunitě budovala a bylo tam do mě huštěno, jsem v tom teď úplně zmatená a nevím co je vlastně správně.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdraví vás, Dante,
vypadá to, že dokážete o své situaci uvažovat celkem zeširoka a nejspíš i v souvislostech. Je vám 24 let, nějaký život máte za sebou, a rozhodujete se o tom, kam ve svém životě dál směřovat. Možná trochu pochybujete, nemáte jistotu, nějaké obavy, pochyby. Možná je za těmi lapsy a relapsy i něco víc. Ale je jen na vás, jak moc se do toho pustíte a zkusíte se s tím poprat.
Když jste byla před pár lety v komunitě a na doléčování, možná všechno vypadalo o dost jasnější, pravidla byla striktnější a nediskutovalo se o nich s takovými pochybami, jako teď po pár letech vlastně celkem zdařilé abstinence a studiu na vysoké škole. Nevím, co pro vás drogy znamenaly, co vám dávaly, co braly, co vám v tuhle chvíli v životě chybí, nebo co se děje, že máte tendenci se do předchozího období vracet.
Není vám "-náct", ale 24 let. Nejste ztracené děvče, které si neví rady ... máte plány, budoucnost ... pro někoho vytoužené představa, pro jiného spousta pochyb a nejistoty. Nicméně vy už byste si trochu rady vědět mohla. Přeci jenom máte za sebou spousty hodin terapií, znáte se, rozumíte si ... a možná jste teď tak trochu v období života, kdy se rozhodujete co dál, bilancujete? (aspoň to tak trochu zní), zvažujete co dál? Možná se vám do toho svěda dospělosti, práce, stereotypu až tak úplně nechce? Kdo ví?
A tak si skoro říkám, že je dobře, že váš terapeut není ten, kdo by vám skočil na špek a byl direktivní, ale že je dobře, že naopak nechává rozhodnutí na vás. On je to totiž koneckonců váš život, vaše rozhodnutí a vaše odpovědnost. A tohle všechno k tomu patří - vaše minulost, současnosti, plány, ale i pochyby, strachy, nejistoty, touhy a šmodrchele.
Těžko vám v takového chvíli mohu napsat něco zázračného, co by vám pomohlo prozřít, rozhodnout se a nějak snadno fungovat. Možná je i trochu nezvyk se v tom takhle plácat a nemít jasno. Možná by chvílemi bylo krásné nic z toho, co řešíte dneska, neřešit. Ale to skutečně není téma na rozebrání takhle po internetu, ale právě do terapie - a tu jste si sama našla. Jestli chcete prudší zpětnou vazbu, než v ní dostáváte, jistě vám ji dají právě na doléčováku, po pár týdnech nejspíš nejrychleji na nějaké skupině. Je to ale to, co chcete a potřebujete?
Rozhodně je mi velmi sympatické, jak přemýšlíte. Píšete srozumitelně, čtivě. Určitě by i tohle období zmatků a nejasností mohlo být dobrou zkušeností použitelnou právě v budoucí psychologické práci. Tak přeji, abyste ji ve zdraví prošla a dokázala si z ní brát.
Držím palce a přeji vše dobré.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.