marihuana
denisa
Manžel je pravidelným /denním/ uživatelem marihuany cca 12 let.Asi půl roku abstinoval a teď začal znova. Už nechci žít chvíli s loutkou a v zápětí s agresorem. Škoda , že na to mám sílu až teď. Každopádně souhlasí s navštívením poradny. Můžete mi poradit nějakou konkrétní poradnu? A zda je vhodné docházet spolu? A má to vůbec smysl? Náš vztah je v konci.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Deniso,
děkuji vám za dotaz i za důvěru.
Píšete, že manžel hulí 12 let. To už je hodně dlouhá doba. Není úplně typické, že by byl bez hulení nebo zhulený člověk agresivní, resp. se domnívám, že pokud jde o nějaké agresivní chování na straně manžela, nejspíš bude mít i jiné kořeny, než jen souvislost s hulením. Tím vám nechci komplikovat rozhodnutí o tom, zda zůstávat s manželem, se kterým nejste šťastná nebo už zůstávat nechcete. Naopak - toto rozhodnutí je vaše a máte na něj právo i v případě, pokud by byl manžel agresivní ze sebevíc pochopitelných důvodů. Chápat nebo rozumět problémům druhého vás nezavazuje s ním zůstávat ve vztahu, ve kterém se necítíte déledobě dobře a nedaří se vám společně situaci změnit.
Není mi jasné, jak situaci vnímá váš manžel, o čem v tuto chvíli uvažujete vy, případně zda máte nějakou společnou dohodu, plán.
Možná je to tak, že si manžel uvědomuje svůj problém s marihuanou a chce ho řešit v poradně - pak není důvod, abyste s ním chodila do poradny vy, stačí, aby docházel do poradny hlavně on sám s tím, že vy můžete přijít po dohodě a podle potřeby. Můžete ho však bezpochyby na první schůzku doprovodit. Možná ho však do docházení tlačíte vy, nebo jeho strach, že vás jinak ztratí. Pak jsou možné obě varianty - jít do poradny ohledně vztahů společně, zatímco manžel může vyhledat odbornou pomoc v případě, že chce přestat s hulením. Nebo můžete jít do poradny každý zvlášť. Možná jste ale rozhodnutá dát manželství poslední šanci a nebo jste na tom oba domluvení  - pak se vydejte do poradny společně. Během prvního setkání se můžete zaměřit právě na to, abyste si ujasnili, kdo co chce a potřebuje, a jak by to mohlo s docházením do poradny vypadat.
Žádná z možností nevylučuje, že se do budoucna nic nezmění - začím můžete v manželské poradně, ale nakonec můžete do poradny chodit vy sama, abyste si ulevila v situaci, kdy se rozhodnete definitivně opustit manžela a budete ráda, že to můžete probrat s někým nestranným; stejně tak může chodit na poradenství manžel a rozhodnout se, že hulit ne/chce a všechno ostatní pro něj může být v tu chvíli podružné.
Problém vidím v tom, že v Novém Jičíně není mnoho adiktologických služeb, tj. služeb zaměřených na závislosti. Odkázala bych vás proto na stránky, kde můžete podle kraje hledat pomoc pro závislostní problém manžela, případně si zajít sama do poradny promluvit o tom, jak situaci vnímáte vy. Stránky se jmenují www.drogy-info.cz a najdete na nich tzv. Mapu pomoci, kde po zadání typu služby a kraje vyjednou odkazy na jednotlivá zařízení - podívejte se sem. Pro manžela můžete hledat "kontaktní centra" nebo "ambulantní program", případně "AT ambulance". Pokud jde o vás a vaši nejistotu, co dál - jestli bojovat o vztah, pomáhat manželovi dostat se ze závislosti, jak si nastavit hranice a postarat se o sebe - můžete zkusit jak ambultantní program, tak kontaktní centrum. Obě zařízení nabízí podporu i pro osoby blízké, i ty totiž potřebuji vyslechnout, pomoc zorientovat se.
Pokud chcete primárně řešit vaše manželství, pak se můžete obrátit přímo v Jičíně na Centrum psychologické pomoci, resp. na Rodinnou a manželskou poradnu v Novém Jičíně.
Rodinná a manželská poradna Nový Jičín se nachází na této adrese:
Štefánikova 7
741 01 Nový Jičín
TELEFON: 556 702 265, 777 499 633
E-MAIL: nj@cepp.cz
Vedoucí pracoviště: Mgr. Martina Kremzerová, email: kremzerova@cepp.cz
Služby všech těchto zařízení jsou zdarma, většinou se stačí dopředu telefonicky objednat. Zároveň všechna zařízení zaručují anonymnitu, ctí lékařské tajemství.
Snad tedy alespoň takto.
Držím palce a přeju, abyste našla odvahu říct  si o pomoc a podporu pro sebe samotnou.. Kdyby bylo cokoli potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.