co dál
Babička
Dobrý den,
co mám dělat,aby se dcera nevrátila zpět na ulici.Je alkoholička a drogově závislá,nepracuje.
Dcera je narozená v roce 1982 a již několik let se mnou neudržuje žádný kontakt,přesto,že jí vychovávám dceru,které je už 14 let.
K mé dceři jsem se dostala jen proto,že mi policie přišla oznámit,že ji srazilo auto že je v nemocnici.Tomu autu tam vběhla a měla 1,2 promile Nyní ji máme doma má zlomenou nohu a zlomený obličejový skelet.Její denní spotřeba je 2xdenně čtvrtka subotexu,alkohol,krabička cigeret.Pokud toto nedostane,tak je agresivní o léčebně nechce ani slyšet,byla už dvakrát,vždy podepsala reverz.Moc bych si přála ,aby dostala léčbu nařizenou,co ale do té doby než bude soud.Bojím se,že až se trochu zotaví zase uteče Prosím pomoc.

Odpověděl: Amrit Sen
Babi, zdravím Vás,
chápu Vaše trápení, díky za důvěru. Je to těžké, protože bez motivace, vlastního rozhodnutí k pozitivním změnám, respektive nejlépe k dlouhodobé pobytové intenzivní léčbě závislosti, podpořeného konkrétními kroky k úzdravě a poctivé práci na sobě, se k lepšímu, byť byste se Vy i zbytek světa rozkrájeli na kousíčky a svlékli z kůže, se jen těžko může něco změnit k lepšímu.
To však neznamená, že Vaše dcera nemá šanci, každý má svůj čas. Faktem je, že nic nelze odkládat do nekonečna a může se stát, že jí proteče mezi prsty....
Píšete, že dceru, se kterou jste neudržovaly roky kontakt, máte doma. Máte tedy výjimečnou příležitost o něco se pokusit. Začít můžete tím, že jí řeknete, bez vyhrocených emocí a výčitek, že ji máte ráda a bojíte se o ni.
Nepíšete, jestli jí Subutex a s ním spojenou péči poskytuje některý ze substitučních programů, tedy je v kontaktu s odborníky, nebo si ho obstarává sama jinak. Hádám, podle toho, jak intenzivně se věnuje konzumaci alkoholu, že nelegálně, tedy že v pravidelném kontaktu s odborníky není.
Že dvakrát odešla z léčby neznamená, že je ve stejné pozici, jako tehdy, naopak. Lidé po úrazech, při a po pobytech v nemocnicích, tím spíš v souvislosti s nadužíváním návykových látek, bilancují, mají příležitost i čas přemýšlet a být konfrontováni s realitou a bolestí, fyzickou i duševní, kterou jim závislost přinesla. Navíc, začal další rok, tedy příležitost pro nová, důležitá rozhodnutí....
Ideální bude, dříve, než začnete cokoli dalšího řešit, využít možnosti bezplatné konzultace s odborníky některého zařízení, které poskytuje poradenství rodičům a blízkým uživatelům návykových látek.
Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobného zařízení a domluvit si co nejbližší termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc v tomto čase, jste bezesporu Vy.
Dozvíte se, jak nejlépe ošetřit sebe i vnučku, ale také, jak případně s dcerou komunikovat a jakým chybám se vyhnout.
Co je důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci dcery k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a léčbě závislosti.
Správně píšete, že nutit někoho do léčby, respektive rozhodnout o nástupu do ní, bez, anebo proti vůli závislého, může jenom soud a vlak přes to nejede. Dalším úskalím je, že jen velmi zřídka mívá léčba z donucení, bohužel, je to tak, dlouhodobější efekt.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na kvalitní bezplatné služby obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, neváhejte využít bezplatných služeb naší specializované Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Ať už je dcera v jakékoli situaci, nezapomínejte žít vlastní život, kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu, navíc, převzala jste péči o dospívající vnučku, to samo o sobě musí být velmi náročné.
Nepíšete, jestli máte manžela, nebo partnera, jestli máte někoho, o koho se můžete opřít, nebo jestli jste na všechno sama. Pokud ano, domluvte si, pokud to jen trochu půjde, poradenskou konzultaci pro Vás oba a zajděte do zařízení spolu. Pokud ne, domluvte si v průběhu konzultace průběžnější schůzky, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Pokud se pobyt dceru u Vás chýlí ke konci, improvizujte a i tak si domluvte návštěvu služby, není nad osobní pohovor.
Postup můžete konzultovat i telefonicky, na některé z poradenských linek
pražského Kontaktního centra v SANANIM,
které jsou v provozu každé úterý až pátek od 9:00 do 19:30,
v pondělí, sobotu a neděli od 13:00 do 19:30
Telefon: +420 283 872 186
Mobil: +420 605 240 501
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli vám byla odpověď užitečná.
Držím palce Vám, vnučce i dceří,
přeji šťastnější rok, Amrit Sen.