Pervitin
Denisa
Dobrý den, chtela bych se Vás prosím zeptat, zda by jste mi nepomohli najít kontakt na nějakou bezplatnou poradnu či ambulanci v moravskoslezském kraji? Jsem závislá na pervitinu a užívám ho víc jak rok v kuse a moc stojim o to abych se vylecila, myslím si že mám velkou šanci díky mé obrovské podpory rodiny. A ještě jsem se prosím chtěla zeptat, jaká je šance na substitučni léčbu a co to vše obnáší? Předem moc děkuji za Vaši odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Deniso,
děkuji vám za dotaz.
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Na těchto stránkách najdete po zadání kraje všechna zařízení věnující se drogové problematice. Dokonce si můžete vybrat město a typ služby. Moravskoslezský kraj je přeci jenom větší, buď tedy zkuste hledat sama, nebo napište přímo která větší města jsou vám dobře dostupná. Na vašem místě bych nejspíš hledala v prvé řadě kontaktní centrum nebo terénní program, které nabízí pomoc aktuálním uživatelům drog, nikoho nesoudí a své služby poskytují zdarma a anonymně.
Výčet kontaktních zařízení v Moravskoslezském kraji najdete zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=2&r=8#result
Kdybyste chtěla kontakt na jedno konkrétní zařízení, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná. Kontaktních center v této oblasti je více než 5.
Případně můžete zkusit ambulantní program, AT ambulanci. Pracovníci by si s vámi promluvili podrobně o vaší situaci, probrali byste vaše očekávání od léčby a společně byste hledali program, který by vám nejlépe vyhovoval. Může jít o ambulantní formu pomoci, ale také pobytovou léčbu. Podrobnosti vám rádi vysvětlí a nebojte se na cokoli ptát.
Bližší informace k možnostem léčby najdete například zde:
http://drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
Píšete, že užíváte pervitin. V České republice oficiálně žádný program, který by nabízel substituční léčbu pro užívání stimulantů, mezi které pervitin patří, neexistuje. V minulosti běžely některé projekty spíše experimentálně nebo výzkumně, nicméně nevím s jistotou, jak jsou na tom v tuto chvíli s pokračováním či s nabíráním dalších klientů. Substituce znamená zjednodušeně "náhrada". V podstatě vám lékař místo drogy předepisuje lék, který má obdobné účinky jako předchozí užívaná droga s tím rozdílem, že jde často o bezpečnější látku, například i z toho důvodu, že snadněji kontrolujete dávku. Cílem může být postupné bezpečné snižování dávky nebo také úplná abstinence. V naší republice se mnohem častěji substituují opiáty, tj. užívání heroinu. Mezi nejčastější subtituční preparáty pak dnes patří metadon a léky obsahující buprenorphin (Subutex a Suboxon), tedy látky s tlumivými účinky. Stačí vám to k substituci takto? V případě, že je cokoli nejasné, nebojte se zeptat v některém z kontaktních center. A nebo můžete prostudovat následující odkaz:
http://drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/substitucni-lecba.html
S pozdravem a dodatečně přáním všeho dobrého do nového roku,
Gabriela Minařík.