Alkohol uzivan s leky
Mirinda
Pritel je zavisly na alkoholu. uziva od bolesti tramal,zaldiar, ktere obcas kombinuje s temito leky s alkoholem. Stavy ma agresivni, chvilema mluvi z cesty, rika ze ma strach ze mi ublizi. Poradte co s tim? Dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Mirindo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy, o sebe i přítele, jsou na místě, tím spíš, že jak píšete, ztrácí kontrolu nad agresivními stavy.
Nepíšete nic o tom, jak svoje užívání a kombinovanou závislost přítel vnímá, ani jak si léky obstarává, jestli a z jakého důvodu mu je předepisuje lékař, nebo si je obstarává jinak.
Dovoluji si předpokládat, že přítel zatím závislost řešit nehodlá, protože by nám psal on.
Potíž je v tom, že bez jeho uvědomnění, přiznání problému sobě i dalším, vlastního rozhodnutí, provázeného poctivým úsilím a konkrétními kroky k úzdravě, tedy kontaktu s odbornou podporou, nebo svépomocným společenstvím vzájemně se podporujících, uzdravujících a uzdravených závislých či obojím, tedy že bez jeho léčby závislosti, se můžete Vy i zbytek světa rozkrájet na kousíčky a svléci z kůže, ale nezmění se nic.
Mám na mysli, že v mimořádně náročné situaci potřebujete podporu a pomoc především Vy, a to dříve, než se stanete spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala, než přijmete závislostní vzorce chování, přestanete žít vlastní život a budete žít život někoho jiného, respektive závislého přítele, se všemi negativními dopady, které tato nemoc, spoluzávislost přináší.
Doporučuji Vám tedy vyhledat odbornou pomoc některého zařízení, které poskytuje služby rodinám, partnerům a blízkým uživatelů návykových látek. Nesejde na tom, jestli zvolíte nejbližší adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobné zařízení.
Služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Začněte tím, že si nejlépe telefonicky domluvíte termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Jak ošetřit sebe, jak s přítelem komunikovat a jakých chyb se vyvarovat.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být platný někomu dalšímu, u závislosti, tím spíš, že jde o blízkého člověka, to platí dvojnásob.
Někdy je dokonce pro všechny strany účinější nepomáhat, případně ze vztahu vystoupit, nebo setrvání podmínit léčbou.
Chybně volenou podporou bohužel až příliš často, byť s nejlepšími úmysly, blízcí závislému jen umožňují setrvávání v užívání a podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti. Zbavují ho možnosti reflektovat realitu a nést odpovědnost vlastní jednání a rozhodnutí, tedy o poslední zbytky motivace a důvody něco měnit.
Z dotazu cítím, že vztah nevzdáváte a máte snahu ho zachránit. Odborníci, se kterými budete mluvit, Vás rovněž seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a vhodné léčbě.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Citlivější údaje, ať už se mají týkat čehokoli, můžete uvést ve skryté poznámce, nebo budete li si přát, nezveřejníme naši další komunikaci vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď ukáže jen a pouze Vám.
Jak můžete potřebné kontakty, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat pracovníky naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM a domluvte si termín poradenské konzultace:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Jednejte, držím palce Vám i příteli.
Šťastnejší rok, Amrit Sen.