Problém s pervitinem
Petra317
Dobrý den,
Jmenuji se Petra a je mi 35 let. Jsem vdaná a s manželem máme dvě krásné dcery. Bohužel manžel má poslední rok "problém" s Pervitinem. Jsme spolu 13 let a celých 13let hulí trávu. Tolerovala jsem to, protože si tím "lepšil náladu a hlavně špatné psychické stavy, které měl že zdravotních důvodů. Jenže konopi manželovi nestačilo a přešel na Pervitin. Do toho je však stále závislý na Marihuaně a do toho kouří. Takže závislostí až až... Před půl rokem jsme byli 3tydny od sebe a vzala jsem ho zpět, protože se mi přiznal s problémem, který má. Vzala jsem ho zpět a chtěla mu pomoci se z toho dostat. Jenže idylka trvala pouze pár měsíců. Poslední měsíc, ale zažívám doslova peklo. Manžel se k drogám vrátil, hrozně zhubnul a všechnu vinu hází na mě. Při našich hádkách mi běžně nadává do těch nejhorších věcí, vyčítá mi, že mu nejsem oporou a včera jsem dokonce dostala pěsti do brady a tahal mě za vlasy. Nechce odejít z bytu, protože nemá kam, ale slibuje mi, že se odstehuje po Novém roce. Já už vím, že je nás vztah v troskách a nikdy už to nebude takové, jako dřív... Ale i přes to všechno bych mu Chtěla nějak pomoci a nevím, jak? Jsem na něj naštvaná, že tohle vůbec dopustil, a že se na to naše dvě dcery musí koukat... A ze nás čekáji jen nepříjemnosti, přesto všechno bych si přála, aby nad tou drogou vyhrál a byl tu pro naše dcery.
Můžete mi prosím poradit co mám dělat? Jaké možnosti má manžel? Já vůbec nevím? Já ani nekouřím, takže o zavislostech vím jen od manžela, nebo co si kde přečtu. A už jsem opravdu zoufalá...
Dekuji moc za jakoukoliv Vaší odpověď.
Petra

Odpověděl: Amrit Sen
Petro, zdravím Vás.
Chápu Vaši kritickou situaci, určitě v ní, tak, jak je v tomto čase, nezůstávejte. Rád bych Vás jakkoli podpořil, Vaše trápení se může, jestli tomu už tak není, stát velmi brzy neúnosným pro Vás i pro děti. Bude li vztah, tak jak je nastavený nyní, pokračovat, jsou vyhlídky smutné. Manžel se bude propadat do ještě hlubší závislosti, užívat drogy dál, konflikty, výčitky, obviňování, lži a domácí násilí se bude stupňovat. Vliv soužití bude na Vás i děti, naprosto devastační.
Couvat, pokud se nemáte stát spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala, se všemi důsledky, které tato nemoc (spoluzávislost), přináší, není kam. Nezbývá, než jednat.
Ze situace, tak, jak ji popisujete, vyplývá, že manžel nic měnit nechce. Bez jeho motivace, vlastního rozhodnutí a konkrétních kroků k úzdravě, tedy vyhledání odborné pomoci, nebo kontaktu se svépomocným společenstvím vzájemně se podporujících uzdravujících se a uzdravených závislých, vstupu do terapie a léčby závislosti, podpořeným dlouhodobým poctivím úsilím, se můžete Vy i zbytek světa rozkrájet na kousíčky a svléci z kůže, se nezmění k lepšímu nic, naopak.
Někdy bývá v podobných situacích nejlepší pro všechny zúčastněné ze závislostního vztahu a soužití vystoupit a nepomáhat. Chybně volenou podporou a pomocí, tolerancí netolerovatelného blízcí závislého často bohužel jen podporují jeho setrvávání v užívání a propad, připraví ho někdy i o poslední možnost být konfrontován s realitou, nést odpovědnost a pocítit důsledky svého jednání a vlastních rozhodnutí, zbavují ho tak důvodů, motivace, proč by měl něco měnit.
Doporučuji Vám tedy zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek, nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby v dosahu a domluvit si termín konzultace.
Pokud by mělo dojít k dalšímu fyzickému napadení, volejte policii.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci bezplatné služby doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak ošetřit sebe, protože tím, kdo podtřebuje v tomto čase podporu a pomoc především, jste Vy.
Dozvíte se, jak s manželem komunikovat, jak ochránit sebe i děti a jakých chyb se rozhodně vyvarovat, abyste byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit. Odborníci Vás také seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit manželovu motivace k pozitivním změnám a případné léčbě, bez které se, má li se uzdravit, neobejde. Můžete si vyjednat průběžnější poradenské konzultace, abyste věděla, jak jednat a lépe ustát náročné situace, které bezesporu přinese nejbližší čas.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na služby v okolí obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, objednejte se do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké PPR SANANIM:
Poradna pro rodiče a partnery (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji Vám, dětem i manželovi vše dobré,
držím palce, pevné nervy, Amrit Sen.