Pervitin
Petra
Dobrý den.Mam bratra kterého bohužel dohnal pervitin az na ARO...popichal se nožem..Je to kluk co pracuje od rána do večera.. bohužel když má volný víkend..da si pervitin...ma pak pocit že ho někdo pronásleduje.. běhá po domě.. Chtěla bych mu pomoc...mluvit s nim o tom je nemyslitelne..nechce...ted jestli to prezije... chtěla bych aby se nad sebou zamyslel..vim ze musi v prvni řadě on sam chtit..je mu uz 40let..a bere to uz nějaký rok.. můžete mi poradit..jak ho přesvědčit k nějakému kroku?? Děkuji moc za odpověď.Petra

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Petro,
díky za dotaz. Chápu, že situace vašeho bratra je vážná, ikdyž on sám si možná její závažnost ani neuvědomuje. Chápu, že o něj máte strach a ráda byste mu pomohla. Máte však jednu velkou pravdu v tom, že pokud on sám žádnou změnu nechce, nepřiznává si problém, jsou vaše možnosti pomoci velmi omezené. Nemluvě o tom, že jde o dospělého muže, který plně rozhoduje a zodpovídá za svůj život.
Pokud tedy nedojde k tomu, že by byl bratr omezen na svéprávnosti nebo mu byla nařízena ústavní léčba, nejspíš se vám ho do léčby nepodaří proti jeho vůli vůbec dostat. Navíc bývá efekt takové vynucené léčby velmi sporný.
Co ovšem udělat můžete je, snažit se s bratrem hovořit tak, aby věděl, že se vám jeho chování nelíbí, a zároveň že mu nabízíte podporu v případě, kdy by se rozhodl pro změnu. Poměrně bezpečná oblast, o které s ním můžete mluvit, jsou vaše vlastní obavy a strach o jeho zdraví, život, budoucnost, o svých vlastních pocitech; zkuste se vyhnout ultimátům, výhružkám, vydírání nebo obviňování, velkým emocím. Ať už by měl k užívání drog jakýkoli důvod, jste jeho sestra a mohla byste apelovat minimálně na tento vztah s prosbou, aby vás vyslechl. Zároveň si nastavte pevně hranice v tom, jakou pomoc a podporu jste ochotná nabídnout. Většinou ve výsledku nikomu nepomůže, pokud bude užívání ničit krom uživatele samotného ještě jeho okolí. Takže myslete i na svoje psychické zdraví a pohodu, starejte se o sebe a svůj život a bratrovi nabízejte jen takovou podporu, která pro vás není ohrožující.
Často pomůže, pokud si o celém problému promluvíte v širším rodinném kruhu a táhnete za jeden provaz. Zároveň není od věci se zajít poradit s nějakým nestranným odborníkem, který má s podobnými situacemi zkušenosti. V rámci Prahy bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, která se nachází v centru v Žitné 51. Stačí se telefonicky objednat a dorazit, vlastní poradenství je zdarma. Nikdo tam nebude hledat chybu u vás ani u bratra, soudit, naopak vám dají prostor o situaci promluvit podrobněji ve všech širších souvislostech, dostanete doporučení, jak s bratrem hovořit, případně si sama ujasníte, jaké kroky podniknete dál.
Rozhodně však nečekejte zázraky nebo rychlé výsledky. Pokud jde o drogy, bývá to spíš běh na dlouhou trať.
Stačí vám to v tuto chvíli alespoň takto?
Přikládám odkazy na některé odkazy stránky a kontakt na zmiňovanou Poradnu pro rodiče. Pokud nejste z Prahy, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Poradna pro rodiče PPR
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
S pozdravem,
Gabriela Minařík.