pervitin,úzkost a panika
verunka
Dobrý večer je mi 22 a, užila jsem v uplynulém roce 10 krát pervitin, nosem. Po posledním užití druhý den, jsem zničeho nic začala běhat po domě, měla jsem strach, že umírám. Myslela jsem si že mám infarkt že sem se zbláznila. Běhala jsem od okna k oknu a ke dveřím. Ani můj přítel mě nepoznával dle chování. Nyní až do teď i když už to jsou 3 a půl měsíce mám silné úzkosti a panické ataky, je to způsobeno drogou? hodně jsem i kouřila marihuanu ale už jsem s ní přestala mam z drog strach. Nejednalo se v mém případě o nějakou z psychoz? Doteď mě bolí u srdce i když ho mám v pořádku. Nyní beru AD Setralin nemůže mi to po této zkušenosti nějak uškodit? Popřípadě setkali jste se s někým kdo má/měl podobný problém? to už jsou asi následky.. myslela jsem že to odezní. moje chyba. Moc Vám děkuji za odpověď a přeju krásné svátky a úspěšný nový rok:)

Odpověděl: Markéta Kordová
Verunko, dobrý den.
Na dálku nelze úplně přesně odhadnout a také bez vyšetření lékaře, co se s Vámi skutečně děje. Zda jde nějaký somatický problém nebo zda zaútočila psychika.
Stavy, které jste popsala, nejsou zase až tak neobvyklé. Pervitin působí anxiogenně, to znamená, že může navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", nebo i období po delším vysazení. Mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus). Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, která se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento stav přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou.
Pokud má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne pervitin užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto stavy po té sílí na intenzitě. Stavy prožívají tak silně, že se bojí o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život k abstinenci.
Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, je bezvadné, že se držíte a zařídila jste si léčbu (viz skrytá poznámka). S délkou abstinence by se postupně mělo vše srovnat. Ale je třeba abstinenci udržet, včetně alka a THC. Při dalších konzumacích se tyto stavy většinou ihned vrací zpět.
Doplňte vitamíny, minerály, vyváženě a pravidelně se stravujte, dodržujte pitný režim (nealko), můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Je dobře, že Vaše potíže budete s kolegy řešit, doporučuji otevřeně hovořit o všem, co prožíváte.
Mějte se zatím hezky, držím palce! V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem, MK