Psichyckévpotíze
Lolita
Dobrý den, syn je rok abstinující. Závislost pervitin. V současné době má potíže s náladovostí,neovladatelné výbuchy vzteku bez důvodu. Obviňování ostatních ze svých nezdaru. Prosím můžete mi poradit co s tím. Děkuji Lolita

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
těžko říct, co přesně se se synem děje. Možná je obecně nespokojený a prochází si nějakou osobní, pracovní nebo vztahovou krizí, stresem. Možná jde o nějaké psychické (psychiatrické) problémy nebo jejich počátek. Stejně tak se ale mohl znovu vrátit k užívání pervitinu.
Zkoušela jste si s ním o tom promluvit? Většinou je dobré poprosit ho o vyslechnutí, odrazit se od hovoru o svých pocitech a obavách, o tom, jaké myšlenky a strachy se vám honí hlavou, popsat, jaké chování vidíte a co ve vás vyvolává (obavy o bezpečí jeho přítelkyně, mohl by ji napadnout?). Nemá cenu asi hned čekat nějaké vysvětlení, nebo ujištění, a přijde-li, neskákejte mu na první odpovědi. Zkuste dát synovi podporu, nabídněte pomoc a dejte mu čas a prostor, aby vám třeba za pár dní řekl, jak to vidí on, že se možná pletete, ale prostě vám to nedalo, bojíte se o něj. Zkuste se vyhnout hádce, ultimátům ... znáte to. A uvidíte, co se z toho vyklube. Stejně tak si můžete zkusit promluvit s přítelkyní. Nemá cenu z toho dělat dlouhý vleklý hovor nebo přednášku, ono někdy stačí pár klidných slov ve vhodný okamžik. A hlavně nezapomínejte na sebe - jde o to, abyste se i vy cítila dobře, ulevte si tedy od svých obav tím, že mu o nich řeknete a hlídejte si svoje hranice a to, jak se k vám chová.
A pokud bych mohla doporučit, zvažte návštěvu poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Určitě v celé věci hrají roli i vaše vzpomínky a obavy z toho, co se dělo v minulosti, možná i nějaké pocity viny, výčitky, strachy ... někdy prostě neuškodí mít si kde ulevit a zároveň získat nestranný pohled někoho třetího. Kdybyste byla z Prahy, směřovala bych vás na naši Poradnu pro rodiče v Žitné 51 (tel +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527, e-mail: rodice@sananim.cz), pokud jste z dálky a přesto byste měla o něco podobného zájem, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Budu ráda, když se ozvete, jestli vám nějaká část odpovědi byla užitečná.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.