Dotaz
Julka123
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na možná hloupou otázku ale nějak pořád nemůžu usoudit zda jsem závislá nebo ne tři roky beru pervitin nitrožilně drive jsem brala každý den ale teď bez toho vydržím klidně měsíc i více mohu říci že mi to vůbec nechybí i když na to třeba myslím nejdu si sehnat dávku ale můj přítel je také uživatel pervitinu a když o tom začne mluvit tak neodolám ale pouze jednorázově nemám nutkání dávky zvyšovat a zase bez toho vydržím třeba měsíc a takhle se to opakuje pořád dokola v životě funguji normálně mám práci a vše zvládám mám pocit že mi to do života nijak nezasahuje doufám že muj dotaz pochopíte :) a děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Julko,
a děkuji za dotaz.
Samosebou ráda slyším, že jste ve srovnání s minulými lety a třeba i s přítelem užívání pervitinu omezila. A je dobře, že se vám daří spotřebu držet na celkem nízké úrovni. Nicméně pořád platí, že pervitin je nebezpečná droga, nemluvě o tom, že nitrožilní aplikace je tou nejnebezpečnější. I jednorázové užití s sebou nese svá rizika. Dávejte tedy na sebe i přes nízkou frekvenci užívání pozor a nepolevujte v dohledem nad nízkou dávkou a čistotou aplikace, buďte opatrná - nikdy nevíte, co s vámi byť jedna dávka, třeba i ze známého zdroje, udělá.
Jinak k vašemu dotazu:
Syndrom závislosti na pervitinu je celkem jasně definovaná lékařská diagnoza, která spadá dle Mezinárodní klasifikace nemocí 10 pod diagnozu F15.2 Závislost na jiných stimulanciích včetně kofeinu a pervitinu, kde se uvádí, že jde o:
"Soubor behaviorálních‚ kognitivních a fyziologických stavů‚ který se vyvíjí po opakovaném užití
substance a který typicky zahrnuje silné přání užít drogu‚ porušené ovládání při jejím užívání‚
přetrvávající užívání této drogy i přes škodlivé následky‚ priorita v užívání drogy před
ostatními aktivitami a závazky‚ zvýšená tolerance pro drogu a někdy somatický odvykací stav.
Syndrom závislosti může být přítomen pro specifickou psychoaktivní substanci (např. tabák‚
alkohol nebo diazepam)‚ pro skupinu látek (např. opioidy) nebo pro širší rozpětí
farmakologicky rozličných psychoaktivních substancí."
Osobně se však v podobných situacích často ptám, v čem je vlastně pro vás určení toho, zda jde nebo nejde o závislost, důležité? Hraje to nějakou roli v tom, jak se budete v budoucnu chovat, bude to mít vliv na vaše rozhodnutí? Co by bylo jinak, kdyby byla odpověď ano a co kdyby ne?
Mnohem důležitější než jasné zaškatulkování vašeho užívání pervitinu by pro mne bylo to, zda jste nebo nejste v životě spokojená, jestli vám současný stav vyhovuje, jestli chcete pokračovat v partnerském vztahu, kde partner užívá drogy a vlastně vás u nich tak trochu "udržuje", nebo jestli chcete od života nějakou změnu, nudíte se, ptáte se sama sebe, čím to, že zvládnete takovou dobu nebrat a pak se necháte zlákat, co vám vlastně takové užívání dává, co vás na něm baví, co vám v životě chybí, co je to, co vás u pervitinu drží? Někdy mohou být takové otázky celkem nepříjemné, protože člověka nutí přemýšlet o tom, jestli nevzít život do vlastních rukou a udělat změny, které budou možná i nepříjemné (třeba rozchod z partnerem nebo nějaká větší životní změna). Možná se v nedávné době stalo něco, co vás k podobným otázkám přivedlo, možná jste k nim prostě časem dozrála sama. Nevím. Ale vlastně už to, že jste k nám do poradny napsala, ve mně vyvolává dojem, že možná o podobných otázkách také přemýšlíte ... nebo se pletu?
Možná si vystačíte při hledání odpovědí sama. Někdy je dobré promluvit si s někým, komu věříte, kdo vás nesoudí. Někdy není od věci najít si na hledání odpovědí někoho zcela nestranného - v tom případě mám na mysli hlavně terapii, ale může jít i o nějakou jinou cestu sebepoznávání. Dává vám něco z toho smysl?
Budu ráda, když se ozvete a dáte mi vědět, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila.
Přeji pěkný den a hodně štěstí.
Zdraví,
Gabriela Minařík.