Co to je?
laurin
Dobrý den, asi ve 14-15 jsem poprvé užila marihuanu.. byly to skvělé stavy, tak max. 4x za měsíc jsem si dala :) Potom jsem, ale při jednom užití, zažila holotropa. Stav který nelze ani popsat, cítila jsem jenom své myšlenky,nikoliv své tělo, připadala jsem si,že dýchám hrozně pomalu, srdce mi tlouklo,že jsem myslela že snad budu mít infarkt a že usnu a už se neprobudím, lidi mi říkali,že at jsem klidna, ale jedine na co jsem musela myslet bylo tohle.. byl to strašný, stav.. a vrátí se občas když se hodně přehulím, nastává to tak,že mám strach, o sebe, že není normální co při té zhulenosti cítím, a něco špatného se se mnou děje.. teď chci omezit nějaké přehnané hulení. Přijde mi že tohle jsem kdysi nemívala, a mohla jsem hulit kolik jsem chtěla :/ Čím to mlže být, a proč tenhle stav někdy mívám? Už jsem i párkrát zkusila pervitin, ale opravdu jen malé množství, vím co to s lidmi dělá, a rozhodně bych nikdy nechtěla být závislá, a brát to každý den, nebo víkendově .. jen bych to chtěla zkusit na akci, ale nevím, co když budu mít tu psychózu jak se všude píše.. po pervitinu jsem ji neměla.. a chtěla bych si dát na té akci, jednou .. a víc nechci, vidím co to s lidmi dělá kolem mně. Dá se nad tím udělat kontrola, a vědět, svůj limit nebo jsou to jen fámy a vždycky do toho člověk po užití spadne? děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, laurin,
a děkuji vám za dotaz.
Marihuana je trochu zrádná droga. Dříve (v 80. a 90.letech, kdy se u nás začala více užívat) měla mnohem slabší účinky než dnes, kdy se díky šlechtění odrůd a umělému pěstování obsah účinných látek (zejména THC) záměrně zvyšuje. Bohužel to vede k tomu, že dnes můžeme směle zařadit marihuanu mezi halucinogenní látky, které silně ovlivňují jak prožívání, tak vnímání. Zážitek, který popisujete jako holotrop, bych nazvala bad trip. Bohužel se poměrně často stává, že se takový zážitek může opakovat - člověk se toho obává a sám si ho tím tak trochu i přivolá. Hodně může pomoci mít dobře nastavený set a setting - tedy prostředí a být před užitím v pohodě, není od věci mít po ruce i nějakého průvodce, někoho střízlivého, kdo ví, čím jste si prošla, a má na vás uklidňující vliv. Samosebou může pomoci i nižší dávkování, nepřehulovat se.
Nejspolehlivější však je se do budoucna užívání halucinogenů potažmo i marihuany vyhýbat. To, že jste takový zážitek měla, může být sice dáno i velikostí dávky nebo jinými okolnostmi, ale zároveň to může být známka toho, že marihuana pro vás není to pravé. Je možné, že se pokračováním v užívání vystavujete zvýšenému riziku psychických potíží někdy v budoucnu a to i mimo dobu užití. Jednou ze známek problémového užívání je i to, že v užívání pokračujete přes jasné známky toho, že vám nedělá dobře ... není právě takový bad trip jednou z nich?
Pokud se ptáte na kontrolu užívání marihuany, pak ano, věřím, že je možné to nějakou dobu kontrolovat. Na stranu druhou vnímám i to, že část klientů po nějaké době tuto kontrolu ztrácí a pokračují v něm i přes jasné negativní dopady na jejich zdraví nebo sociální život. Po nějaké době kontrolu ztrácejí a zdá se, že pokud toto období trvá delší dobu, je návrat ke kontrolovanému užívání velmi obtížný, né-li nemožný.
Když zmiňujete pervitinu, domnívám se, že je toto riziko ještě větší. Zážitek přívalu energie a síly, vysokého sebevědomí, víry, že vše zvládnu, je pochopitelně pro řadu lidí velmi lákavý. Dosáhnout ho dlouhodobým úsilím je přeci jenom mnohem obtížnější než si šňupnout. Vnímám to tak, že v tomto směru je užívání pervitinu ještě rizikovější. Nemluvě o tom, že společnost, která je na tuto scénu navázaná se často pohybuje za hranicí zákona i v jiných oblastech.
Píšete o tom, že jste si všimla toho, jak někteří lidé po delší době užívání vypadají - ať už jde o marihuanu nebo o perivitinu. Samosebou to nějakou dobu trvá, než člověk dojde do fáze, kdy nevypadá dobře. Někdy je to rychlejší - zejména pokud člověk nemá dobré zázemí, případně nějaké psychické či fyzické potíže v osobní nebo rodinné anamnéze. Často to je ale i několik měsíců intenzivního užívání, někdy několik let víkendového ... ale z praxe znám hlavně ty případy, kdy to nepokračovalo nejlépe a přišla fáze, kdy s tím chtěl člověk skončit a ono to nešlo. A to i přesto, že první měsíce vypadaly báječně a některým lidem se dařilo i řadu let docela dobře fungovat.
Samozřejmě bude konečné rozhodnutí na vás, jde o vaše psychické zdraví, váž život. Možná ale není od věci přemýšlet o tom, co vás vlastně k těmto experimentům táhne a co v nich hledáte? Je snad něco, co vám chybí, co byste musela oželet, kdybyste to nezkusila? Lidé sahají k drogám z různých důvodů, máte představu, které jsou ty vaše? Existují i jiné cesty, jak se dovědět víc o sobě, jak si užívat plně život ... jen bývají někdy trochu náročnější, delší ... mám teď na mysli různé formy sebepoznávání, zážitky, nebo i terapie. Máte s něčím z toho zkušenosti?
Jediné doporučení, která mám, je než se do experimentování s jakýmikoli drogami pustíte, zkuste si dopředu nastudovat účinka a rizika a nedejte se snadno přesvědčit těmi, kdo vám látku nabízí. Držte se základních bezpečnostních pravidel jako je látky nekombinovat, být opatrná s dávkováním, nechat si dost času a prostoru na nástup účinku, ale i prostor pro nějakou regeneraci (i po vyprchání účinku), už před užitím a během užití není od věci snažit se zajistit bezpečí a pohodu - pít, jíst, odpočívat, dát si pozor na sex, chránit se! A být připravená na možné problémy - jak zdravotní (počínaje předávkováním, kolepsem, infekčními chorobami) přes psychickou nepohodu, (třeba i bad trip nebo flashback) tak právní nebo osobní a vztahové problémy v práci/škole a ve vztazích (rodina/přátelé).
Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozhodla, a jestli vám moje odpověď byla v něčem užitečná.
Tak či onak - buďte na sebe opatrná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.