Léčba
Pavel
Dobrý den,
chtěl bych nastoupit do léčby, nejsem zaměstnaný ani v evidenci na ÚP. Jak to funguje s placením léčby? A je vůbec možné do léčby nastoupit, když nejsem v evidenci ÚP?
Děkuji Pavel

Odpověděl: Amrit Sen
Pavle, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Nastoupit do léčby bez registrace na Úřadě práce možné je. Předpokládám, že máte na mysli léčbu pobytovou, opravte mne prosím, jestli se pletu.
Ohledně úhrady, respektive spoluhrazení léčby, pokud jste občanem ČR, existují rozdíly a záleží na typu zařízení. Léčbu ve zdravotnických zařízeních, tedy psychiatrických léčebnách, nemocnicích, plně hradí zdravotní pojišťovny.
Na úhradě léčby v terapeutických komunitách se spolupodílí, zhruba 10% nákladů klient a tato částka se tedy může vyšplhat až na několik tisíc korun měsíčně. Pokud byl klient regulerně zaměstnán hradí se prvních 6 měsíců léčby z nemocenské. Klienti mají většinou dostatek času ještě před nástupem do léčby se registrovat na ÚP, který zpravidla nezaměstnaným klientům až 100% léčbu hradí.
Že klient registrován není a je zcela bez prostředků, není překážkou přijetí do léčby. Tam s podporou sociálního pracovníka vše dodatečně vyřídí, přihlásí se na tamním úřadě, kdyby měl v místě bydliště "stopku" a komunita na peníze, které úřad vyplatí i zpětně, počká.
V poslední fázi léčby v terapeutických komunitách už mívá klient pracovní smlouvu s komunitou, z výplaty si hradí léčbu sám a ještě mu zbyde na nejběžnější výdaje.
Po komunitní léčbě, kdy už má klient novou práci "venku" a zajištěné bydlení, přichází na řadu dlouhodobé doléčování z "volné nohy", které je nedílnou součástí léčby, kterou pokud uzdravující se závislý podcení, jsou jeho šance na dlouhodobou abstinenci a spokojený život mizivé.
Důležité bude, abyste se spojil s pracovníky nejbližšího kontaktního centra, adiktologiocké ambulance, nebo AT poradny, absolvoval minimálně 3 pohovory, po kterých Vám mohou napsat, bude li třeba, doporučení do léčby. Pracovníci jmenovaných služeb Vás zároveň provedou všemi potřebnými náležitosti, poskytnou kontakty, seznámí Vás s průběhem léčby, atd.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu pošleme.
Jak je můžete vyhledat, podle oblasti a typu služby, zařízení, vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Tam zároveň najdete kontakty na většinu detoxů, kterými zpravidla pobytová léčba začíná, tak léčeben, terapeutických komunit, doléčovacími programy konče.
Díky těmto kontaktům se dostanete na stránky jednotlivých zařízení, které si můžete aspoň virtuálně prohlédnout, přečíst si, jak v nich léčba probíhá, případně si můžete rovnou stáhnout žádost a další dokumenty, potřebné k nástupu do léčby.
Držím palce, přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.