Marihuana a realita
Anonym
Koncom augusta som skusila prvykrat marihuanu a zmiesala som to s alkoholom,strasne ma vypinalo,sama som neveda co robim napr. Niečo som spravila a o 2 sekundy som si to nepamatala. Po 3 hodinach som mala ako keby dojazdy, prisli depresie,zle myslienky nemala som motivaciu do zivota asi tyzden a potom to preslo a bola som v pohode. Doteraz som uzivala marihuanu cca raz do tyzdna a vsetko bolo fajn,no v poslednu dobu sa mi zda ze sa mi ako keby vratili tie dojazdy,mam zhorsenu pamat a mam divne myslienky. Stale som premyslala velmi vela nad roznymi vecami,mala som svoj svet ale teraz mam pocit ze nemam kontrolu nad svojimi myslienkami,mam pocit ze sa zblaznim a uz to neviem vydrzat. Mam pocit ze toto nieje realita,nemam realne pocity/emocie vsetko je len myslienka,aj davnejsie som nad tymto premyslala ale teraz ako keby som to pocitovala na vlastnej koži. Myslite si že je to z marihuany? Ako mam dalej pokracovat?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz.
Popisujete, že se vaše prožívání posledních pár měsíců změnilo a počátek této změny si spojujete se zážitkem z konce prázdnin, kdy jste užila marihuanu v kombinaci s alkoholem. Ne jen že byl pro vás nepříjemný samotný zážitek, kdy jste byla pod vlivem, ale následovaly nepříjemné stavy i po vyprchání účinku. Je tedy možné, že marihuana byla v tomto směru jakýmsi spouštěčem těchto nepříjemných zážitků. Otázkou pro mne zůstává, do jaké míry jde o začarovaný kruh, ve kterém se tak trochu udržujete sama tím, jak špatně se nyní cítíte, jak moc vás vaše vlastní úzkosti a obavy v onom začarovaném kruhu myšlenek udržují, a do jaké míry jde o nějaký třeba i vážnější psychický nebo psychiatrický problém. Bohužel něco takového nejde na dálku dost dobře vyhodnotit a často ani vyřešit.
Obecně by vám mohlo pomoci zkusit si o zážitku a pocitech otevřeně a upřímně promluvit s někým, komu důvěřujete. Někdy už samotný rozhovor, upřímnost a možnostz mluvit o tom, jak se cítím, člověku hodně uleví. Ale nemusí to stačit vždycky. Rozhodně byste se měla užívání marihuany nadále vyhýbat, dost pravděpodobně to k žádnému trvalému zlepšení nepovede. Stejně tak by bylo lepší se vyhnout i dalším drogám, včetně alkoholu, nebo i jiných, zejména pak halucinogenních látek.
Na celkové zklidnění může pomoci pití meduňky a dodržování pravidelného denního režimu s dostatkem pohybu, zdravé stravy, pitného režimu a spánku. Ale někdy je potřeba pohovor s odborníkem, nebo i nějaká medikace na přechodnou dobu, která vám pomůže ten začarovaný kruh přetrhnout.
Nejhorší a nejobtížněji léčitelné jsou právě ty problémy, které se dlouhodobě zanedbají, člověk se za ně stydí a neřeší je, ty, které přejdou do chronické podoby a nabalí na sebe často i další změny (v chování, prožívání apod.). Pokud by to tedy bylo v mé moci, a protože jste první potíže zaznamenala už v srpnu, přimlouvala bych se, abyste zkusila najít odbornou pomoc - nejlépe psychiatra-adiktologa. Chápu, že užívání marihuany není nic, čím se člověk chlubí, ale než riskovat, že se situace stane chronickou nebo se dokonce zhorší, riskla bych to. Navíc psychiatři jsou na podobné příběhy zvyklí, jen máloco je vyvede z míry, věřte, že s podobnými potížemi za ním nepřijdete jako první.
Co myslíte? Dávala by vám taková věc smysl? Máte představu, kde hledat pomoc?
Budu ráda, když napíšete, co si o celé věci myslíte. A samosebou držím palce, aby bylo brzo lépe.
Zdraví,
Gabriela Minařík.