Kde zacina alkoholismus
Anet
Dobry vecer,
chtela bych se zeptat, jak je obecne brano, ze se jiz nejedna o piti v mire, ale o alkoholismus?
Temer kazdy den si dam 2-3 sklenky vina, o vikendu treba i lahev, nekdy zvladnu i vic a nic mi neni. Naopak nekdy mam dny, ze si nedam vubec, ale moc jich neni. Vino mi chutna, nic jineho nepiju. (Max cca 2-3 do roka nejaky michany drink). Kdyz vyrazim nekam ven, do klubu nebo baru, tak vetsinou to skonci tak, ze mam druhej den okno. To jdu ale tak 1 za 1-2 mesice, nic pravidelneho.
Premyslim, jestli uz to znaci, ze mam problem ci nikoliv.
Mam normalni fajn zivot, super praci, 4x tydne cvicim, mam plno kamaradu. Jen to vino si dam i sama doma no.
Moc Vam dekuji za nazor, rada bych to kdyztak podchytila vcas.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Anet,
díky za dotaz.
Závislost na alkoholu je celkem jasně definovaná lékařská diagnoza (dle Mezinárodní klasifikace nemocí jde o kód F10.2). Bohužel ale takhle na dálku s tak málo informacemi nedokážu posoudit, jestli byste do ní spadala. Existují ale i další kategorie, jako je třeba škodlivé užívání, amnestický syndron a další, ve kterých byste se možná i našla.
Obecně nic jako bezpečná, nebo zdravá míra pití alkoholu neexistuje. Byť je alkohol u nás legální a pití piva i vína je společensky velmi tolerované, má pití i svoje obrovská rizika - a možná právě díky tomu, že je legální, tolerovaný a závislost na něm se někdy rozvíjí i řadu let, je také velmi podceňovaný. I podle Světové zdravotnické organizace nic jako bezpečné pití neexistuje. Existují jen různé míry rizika. A relativně nízká míra rizika se udává v případě, kdy žena za den užije jeden alkoholický nápoj, což odpovídá 20mg alkoholu (pro muže platí dvojnásobek), pokud jde o víno, šlo by o 2dcl. Vy však tuto míru téměř denně překračujete - pochopila jsem to správně? Jestli je to tak, pak jsou vaše obavy naprosto oprávněné a nejspíš by nebylo od věci s pití omezit, nebo třeba i na nějakou dobu zcela vysadit.
Kdybyste se chtěla orientačně otestovat, můžete se podívat sem:
https://www.alkohol-skodi.cz/testy/mate-problem/
Na uvedených stránkách najdete i linku pomoci: 800 35 00 00 (po - pá 10-18 hodin).
Ať už by se vám výsledek testu zdál přijatelný, nějak se nemůžu zbavit dojmu, že sama máte tak trochu pocit, že už toho pití je trochu moc. Nebo se pletu? Možná vám to řekl někdo z vašeho okolí, nevím. Ale napadá mě, že možná není zas až tak důležité, jakou nálepku by vašemu dennímu popíjení dalo vaše okolí nebo odborná veřejnost ... možná jde hlavně o to, že se to už trochu nezdá vám samotné. Nebo se mýlím?
V podobných situacích si tak trochu říkám, že není od věci si vyzkoušet zapojit se do akce suchý únor (bohužel je ale až v únoru) a nebo zkusit 30 denní test abstinence. Po dobu jednoho měsíce můžete sledovat, co se s vámi děje, jak zvládáte pít/nepít, co vám pomáhá odolat a co vás naopak na alkoholu láká. Odkaz na test, ale i zajímavé stránky, přikládám:
https://www.alkoholpodkontrolou.cz/test-abstinence/
Měsíční záznamy, které člověk vidí na papíře, mu často otevřou oči.
Poslední věc, která mě k vašemu dotazu napadá, je, že o vás vím velmi málo - možná máte v rodinné anamnéze závislostí, jaterní nebo psychiatrické problémy - pak by bylo vše ještě rizikovější. Zároveň nevím, co všechno stojí za tím, že si každý večer dáte pravidelně několik skleniček vína a jednou za dva měsíce se "zrušíte" tak, že si nic nepamatujete. Nevím, co máte za sebou, ani jak vidíte svou budoucnost. A dost možná je něco z toho (nebo obojí) v celém příběhu to nejdůležitější.
Někdy hledá v alkoholu člověk uvolnění, někdy trochu radosti, někdy je to útěk od špatných myšlenek, samoty ... těžko říct, co je to vaše. Stejně tak se můžu úplně plést.
Pokud vás něco na vašem denno-denním pití vína obtěžuje nebo znervozňuje, můžete to přepít, mávnout nad tím rukou, a nebo to vzít jako varování a příležitost, jak zkusit něco ve svém životě změnit. Držím palce, aby to byla ta druhá varianta!
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto. Budu ráda, když se ozvete, jestli vám něco z odpovědi pomohlo se rozhodnout, jak dál.
Dávejte na sebe pozor.
Zdraví,
Gabriela Minařík.