Problém s pervitínom
Nikto
Zdravím.
Zhruba 6 rokov dom strávil na pervitine, posledné tri roky som bol čistý, no pred pár týždňami som s tým prišiel do kontaktu v práci, chcel som si dať iba raz, no zamotal som sa v tom a teraz sa mi nedarí prestať (i.v., vždy svojou ihlou), trápia ma hlavne silné dojazdy, ak si na dojazd nedám nič "na spravenie" mám pocit že exploduje, mám depresie, nervozitu cítim takmer fyzicky.
Navyše mám výčitky svedomia keď vidím ako tým ničím svoju priateľku, no nedokážem si pomôcť.
Momentálne sa snažím postupne znižovať dávky, ale fakt mám strach z toho ako mi bude keď to vysadím úplne.
Potrebujem poradiť ako sa s tým stavom vyrovnať v domácich podmienkach, detox natož liečba neprichádza do úvahy, z finančných dôvodov si nemôžem dovoliť prestať chodiť do práce, Vďaka.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Dobře, že píšete. Umím si představit, že po třech letech se vrátit opět k užívání, může být dost skličující, máte s největší pravděpodobností silné výčitky, nevíte si se současnou situací rady...
Uvádíte, že léčbu jako takovou si v tuto chvíli nemůžete dovolit (to bych doporučila ještě zvážit, jelikož pokud s tím něco neuděláte, riskujete, že o práci stejně dřív nebo později možná přijdete). Přinejmenším bych zvážila, alespoň nějaký ambulantní kontakt, zkrátka využít alespoň nějakou formu pomoci, abyste v tom nebyl až tak sám a měl možnost a prostor o tom co se děje a co prožíváte s někým mluvit, čerpat podporu...
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí abstinenční syndrom v podobě jako například u heroinu. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Možná bych zvážila, zda si v práci nevzít volno a dopřát si odpočinku. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, vydržet je a nechat odeznít.
Asi nemusím připomínat, že základem je zlikvidovat veškeré zásoby drog, pokud nějaké máte a přestat se stýkat s lidmi s drogové scény.
Máte velkou výhodu v tom, že jste již dokázal nebrat a víte, že to jde. Zkuste to mít na paměti a opět si za tím jít. To co se stalo, může být pro Vás cenná zkušenost v tom smyslu, že už budete vědět, že v tomto případě ,,jednou užít" se opravdu nevyplácí, že je to pouze další start ke kolotoči, který se obtížně zastavuje...
Přeji Vám dostatek sil!
V případě potřeby můžete kdykoliv napsat, tak se držte!
S pozdravem, MK