subutex
Lily
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na něco co mi přpadá v současné době velmi aktuální. Týká se subutexu a jeho užívání. Znám hodně lidí, kteří ho užívají ať už ho kupují na černém trhu nebo chodí na substituci. Ptala jsem se jich, ale není nikdo,koho znám, kdo by ho užíval způsobem, ke kterému je určen (tedy sublingválně). Proto by mě zajímalo jak moc je i.v. užívání škodlivé, co může způsobit...A také není-li možné již při výrobě s tím počítat, myslím, že by to mohlo hodně pomoci. Myslíte, že by to bylo možné, vyrábět ho tak aby byl úplně rozpustný a nepříliš škodlivý při i.v. aplikaci? Vím, že je to velký problém a nechci, aby kvůli tomu musel třeba být stažen z trhu, protože si myslím, že přes mnohé problémy které s ním jsou, je subutex skvělá věc. Díky za odpověď. Lily

Odpověděl: Barbora Janíková
Intravenózní užívání léků, které jsou určeny pro užití ústy, je nevhodné z více důvodů. Jednak proto, že tyto léky mohou obsahovat nerozpustné součásti, které jinak při užití léku ústy projdou trávicím traktem. Při injekční aplikaci mohou tyto někdy až mikroskopické částečky způsobovat ucpávání plicního řečiště. Potíže se nemusí projevit hned, ale může se stát, že dojde ke snížené schopnosti plic okysličit krev. Subutex se má užívat pod jazyk také proto, že tímto způsobem užití se lék vyhne krevnímu oběhu a játrům a nedochází tak k jeho metabolizaci. Proto se může dostavit žádoucí účinek.