***
lenka
Včéra jsem se od přítele mé 16-ti leté sestry Petry dozvěděla, že ona příležitostně šňupe pervitin. Přiznala se mu po té, co jí opakovaně přistihl při tom, jak mu lže. Schází se s něj.podivnou partou, s nima taky navštívila asi 4x něj.technopárty. Moc dobře vím, jak to chodí na takových akcí. Několikrát jsem s ní o drogách mluvila (to jsem ještě nevěděla, že si něco už brala , a tvrdila mi, že by si nikdy nic nevzala, že je posera, a že by se bála, že to s ní někdy "sekne". Myslela jsem, že je v tomhle rozumná, a dál jsem se tím nezabývala. Věřila jsem jí. Navíc dneska se chystá na další něj.akci, a mám takové obavy, že si zase dá. Nevím jak na ní. Naše mamka nic neví, nechci jí to říkat, mám o ní strach, táta je v nemocnici, takže jí nechci tímto ještě víc zatěžovat. Navíc ona by jí dala zarach, dala by jí par facek, ale Petra je pak schopná klidně i utéct z domova. A takhle to řešit nechci. Vím, že zákazama se nic nevyřeší, ona na to musí přijít sama, že je to nesmysl takovýhle věci dělat. Ale jak jí to vysvětlit? Dneska určitě mámě zalže, protože ta nemá ani potuchy o tom, že chodí na něj.párty, vždycky Petra řekne, že spí u spolužačky.Takže je pravděpodobnost, že tam dneska půjde. Já přece nemůžu jít za mámou, a říct jí, nepouštěj dneska Petru spát ke kámošce, ale neptej se proč. Navíc i kdyby jsme Petrě něj.způsem znemožnili tam dneska jít, není to přece řešení. Když bude chtít šňupat, nemusí na to chodit po nocích na technopárty a jiné akce. To může dělat, když půjde ze školy. A dát jí zaracha, aby nemohla chodit ven vůbec, rovnou ze školy domu...to je blbost. To nejde. Pokud teda dojde k tomu, že dneska půjde, jak já zjistím, že si něco vzala??? Jaké jsou "příznaky"???Jak si můžu být jistá, že mi nelže a že jí můžu důvěřovat? Dneska se chystám s ní o tom promluvit, chci aby u toho byl i ten její přítel, a budeme se jí snažit to nějak vysvětlit. Jeho to strašně mrzí, má o ní strach....Mám ale obavy, že se ona "urazí" a nebude chtít o tom se s náma bavit.Anebo aby měla pokoj, tak nám to odkejve, bude dělat, jak má vše pod kontrolou, jak z toho dělám vědu, že si to vzala např.jen 3x....anebo dokonce to úplně zapře, řekne, že si to vymyslela. A nic nezmůžeme, důkazy nemáme, nikdy jsem jí nepřistihli, ale oba dva víme, že tomu tak pravděpodobně je. Posl.dobou je fakt divná, obdivuje tyhle typy lidí co paří do rána na večírcích, jak tancujou, jaký mají svůj styl.....Poraďte mi prosím, jak na ní, jak jí přesvědčit, a jakou mám možnost si ověřit, že to nebere (např.podle vzorku moči).Děuji za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
Zkuste si o tom se setrou promluvit. Promluvit - tím myslím nepřesvědčovat, ale promluvit. Sestra by měla vědět, že o ní máte obavy a jste připravena s tím něco udělat. Měla by mít dost prostoru se k tomu vyjádřit. Zkuste nestrašit a neříkat věci, o kterých víte, že jim ne úplně dobře rozumíte. Například tvrdit někomu, že když bude brát drogy umře, když kolem sebe vidí spoustu lidí, kteří taky berou a někdy i mnohem déle a nic jim není - je kontraproduktivní. Jediná rozumná odpověď pak je - všichni umřem, tak co. Držte se toho, co v tom vy sama vidíte. Sestra bere drogy a vy o ní máte strach. A není přijatelné se na to jen tak koukat. Pokud bude dohodě přístupná a případně se rozhodne, že to nějak stopne, nabídněte jí v tomhle ohledu pomoc. Testy, kterými byste měla monitorovat její abstinenci mohou být součástí dohody. Nabídněte jí tuhle možnost s tím, že jí mohou pomoci udržet abstinenci od drog. Excistuje i možnost, že aby to nebylo na vás, tak tuhle službu delegujete třeba na nás. Můžete se sestrou přijít, můžeme se dohodnout na občasných namátkových testech moči. S tím jak poznáte užití - v případě pervitinu bývájí doprovodným znakem rozšířené zornice, urychlené tempo, mnohomluvnost, nechutenství. Po odeznění intoxikace tvrdý spánek, špatné nálada, zplenění lednice. S tou možností tvrdě zasáhnout - existuje taková možnost - jen je třeba se o tom s matkou dohodnout a ne jí to jen oznámit. Pokud budou jasně daná pravidla - co se stane když ... Může mít takový postup celkem dobrý efekt. Ale pak je třeba aby to byla sofistikovaná, smysluplná akce se zapojením nějaké instituce a ne jen plácnutí do vody ve vzteku s tím že bouře odezní. To by bylo ale na delší vysvětlování a možná i na osobní kontakt. P.s. Držím palce. :-)