hepatitida
sheenna
dobry den, muj dotaz nesouvisi primo s drogami, protoze zadne neberu...ale bydlim v byte s osobou, ktera ma hepatitidu C. Takze mne pochopitelne zajima, jestli se od ni pri bezne opatrnosti nemohu nakazit, mluvim o pouzivani stejne vany apod,na tuto otazku jsem od nikoho nedostala uspokojivou odpoved - nekdo rika ze nebezpeci je minimalni, na jistych internetovych strankach zase strasi rodinne prislusniky ci spolubydlici vysokou pravdepodobnosti nakazy, tak nevim,dik

Odpověděl: Jakub Minařík
Troufnu si říci, že riziko je minimální. Tím čemu se říká běžný kontakt k nákaze nedojde, resp. pravděpodobnost je řekněme třeba tak vysoká, jako že vám spadne na hlavu meteorit. Typicky se lidé VHC nakazí při injekční aplikaci drog, méně často při pohlavním styku. Nákazy ve zdravotníckých zařízeních atp. jsou myslím dosti vzácné. Z předmětů denní potřeby by asi nákaza byla možná při společném užívání takových věcí jako je holení, zubní kartáčky, ... Ale troufnu si říct, že i v těchhle případech je pravděpodobnost nákazy nízká. Protože třeba - pokud se poraní chirurg v při operaci VHC pozitivního pacienta je pravděpodobnost nákazy asi 1:200. Tzn. u teho holení to bude mnohem méně. Takže, pokud se spolubydlícím nebudete sdílet injekční náčiní, souložit, ... tak se téměř jistě nenakazíte. P.s. Pokud byste měl pochybnosti, tak bych doporučil kontaktovat lékaře který má vašeho spolubydlícího v péči, jistě vám poradí.