Diazepam
Petr
Dobrý den, chci se zeptat. 4 roky jsem bral Frontin v docela velkých dávkách cca 2mg/den. Potom jsem vysadil a už přes rok jsem si nevzal žádný lék ze skupiny benzodiazepinů. Problém je, že se mi dost zhoršily deprese a úzkosti, zkoušel jsem jiné nenávykové léky a nepomáhají. Nyní mi lékař předepsal (kromě jiného) Deazepem Slovakofarma 10mg s tím, že si mám vzít, když budu mít velké problémy. Není to ale to samé jako Frontin, myslel jsem, že ten kdo je jednou závislý si už nic ze stejné skupiny léků vzít nikdy nesmí jako třeba u vyléčeného alkoholika....

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
samotná dávka Frontinu nevypovídá nic o tom, jestli jste byl závislý nebo ne. Závislost se definuje ztrátou kontroly, navyšováním dávky, aby se dosáhlo stejného efektu, zaobírání se danou látkou, ochuzením se o ostatné činnosti, neschopnost přestat nebo omezit užívání. Pokud jste bral Frontin tak, jak jste ho měl předepsaný a neměl jste tendence ho zneužívat, pak bych se nebála vzít si při potížích Diazepam. Myslím, že Váš doktor předpokládá, že ho budete mít na nezbytně nutnou dobu nebo jen v případě potřeby. Jinak ano, obecně se závislost pokládá za chronické onemocnění. T.j. že i když někdo dlouhodobě abstinuje, tak je ohrožen relapsem a může (ale nemusí) i jedna dávka opět rozjet závislost - může být spouštěčem. Proto se doporučuje uplná abstinence. Pokud byl někdo závislý na Frontině, tak se nedoporučuje předepisovat benzodiazepiny. Vždy je ale nutné hodnotit míru přínosu a rizika.
S pozdravem,
VP