Tramal
Tony
Dobry den,
Jaky proces musi kamaradka podstoupit nez ji vezmou do lecebny? Je silne zavisla na Tramalu, a dlouhodobe bydlime ve Skotsku... mistni poradny moc nepomohly, a tak lecebna v CR se zda byt jedine reseni.... Cas mezi do CR a prijetim do lecebny muze byt dost rizikovy, ve Skotsku je dostupnost drog ponekud horsi...... Kamaradka ke rozhodnuta, ale ma taky strach... jeji rodina jeste nic nevi....Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Amrit Sen
Tony, zdravím Vás,
díky za důvěru, je fajn, že máte o kamarádku starost a chcete jí pomoci. Smutnější je, že nás nekontaktuje ona. Nejdůležitější bude, aby slečna vešla v kontakt s některou ze služeb, které klienty, kteří projeví zájem, podpoří a připraví do léčby, pohohou s vyřizováním náležitostí. To ale za ní nikdo jiný neudělá.
Je tedy nutné, aby se spojila s námi, a my ji případně odnavigujeme dál, nebo aby si zjistila informace o typech a podmínkách léčby, jejím průběhu a náplni a o konkrétních zařízeních, které léčbu poskytují a kontaktovala služby, viz odkazy níže.
Léčby závislosti, jsou ve zkratce, tři typy:
Ambulantní, kdy klient, pacient, pravidelně dochází na smluvené konzultace, terapii, případně skupiny.
Stacionární, kdy klient dochází každý všední den na individuální i skupinovou terapii, včetně dalších aktivit, do zařízení, které stacionář provozuje. Bydlí doma.
Pobytová, ve zdravotnickém zařízení, nebo terapeutické komunitě, ve které trávi zpočátku veškerý čas, s návštěvami v určených časech. Po nějaké době jezdí na jednodenní, následně víkendové "výjezdy" domů, nebo do bezpečného prostředí. V poslední fázi léčby už pracuje "venku" a do komunity se vrací jen někdy, na terapii, která už není tak intenzivní. V komunitě už přespává zřídka a postupně v ní tráví méně času, než "ve světě", venku..
Pobytové léčbě zpravidla předchází "detox", krátkodobější pobyt na detoxifikační jednotce, protože vstup do pobytové léčby je možný pouze v případě, že klientovi v organismu žádné drogy nekolují, je dekompenzovaný a orientovaný. Přechod do pobytové léčby probíhá bez přerušení, tedy rovnou z "detoxu", do léčebného zařízení.
Nezbytnou součástí všech typů léčby, je následné dlouhodobé intenzivní doléčování, kdy už uzdravující se klient chodí běžně do práce, má zařízené nejdříve chráněné, nebo už svoje bydlení a řeší spíše strasti a slasti každodenního života, než samotnou abstinenci. Závislí, kteří se doléčování vyhnou, nebo je podcení, se zpravidla dlouhodobě abstinovat nedaří.
Lidé, kteří se touží osvodit ze závislosti, stejně, jako uzdravující se a uzdravení závislí, mají také možnost navštěvovat mítinky NA - Anonymních narkomanů, svépomocného společenství vzájemně se podporujících uzdravujících se a uzdravených závislých. Na mítink NA se dá zajít bez ohlášení a přípravy, v Praze a mnoha větších i menších městech světa, včetně Irska.
Kontakty na služby a zařízení, poskytující bezplatnou adiktologickou péči v ČR, podle oblasti a typu zařízení a mnoho dalšího,lze vyhledat zde:
https://www.drogy-info.cz/
https://www.drogy.net/databaze-kontaktu/
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Kamarádka může napsat jak nám, tak na mail našeho Kontaktního centra SANANIM, případně zavolat v provozní době, na některou z našich poradenských linek:
Telefon: +420 283 872 186
Mobil: +420 605 240 501
Kontakty na NA:
Anonymní narkomani ČR
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
Narcotics Anonymous Ireland
http://www.na-ireland.org/
http://www.nasouth.ie/
Má li se cokoli pohnout pozitivním směrem, je třeba, aby jednala a konkrétní kroky podnikala Vaše kamarádka.
Vy jí předejte informace a popřejte hodně štěstí.
Stačí takto? Přeji úspěch, držím pace,
Amrit Sen.