Partner a alkoholismus
Paula
Dobrý den, již 2 roky mám partnera, který trpí alkoholismem. Toci se v kruhu. Jeho život je ve znamení vzestupu a pádu. 10 let prožil v zahraničí, pak jsme se poznali a vrátil se do Česka. Znám ho z minulosti a vím, že kdysi holdoval častému pití i drogám. Nevěděla jsem však, že bude následovat tento příběh. Po návratu do ČR došlo k jeho psychickému úpadku. Nespokojenost v práci, neschopnost adaptace, pití. Mimo pracovni dobu neustále pil, každodenně. K tomu se nabalovalo lhaní, schovávaní lahví vodky. Pak po roce našich neshod se dobrovolně odhodlal k ambulantní léčbě.. Ovšem neúspěšně. Přepíjel antabus.. Diazepam, veškeré medikace dané psychiatrem. Po 3 měsících neúspěchu nastoupil 3 měsíce léčbu pobytovou, kterou absolvoval celou. Ovšem po 3 měsících vyšel a první jeho cesta vedla si koupit láhev.. Od té doby opět pije. Tvrdil, že jen piva, ale já jsem našla i tvrdý alkohol a jeho výpadky paměti při požití tvrdého alkoholu jsou zřejmé. Tvrdí, že léčbu nikdy nepotřeboval, že on to umí ohlídat. Před půl rokem získal dobře placenou práci v zahraničí, odjel a popíjel, i přes mé domlouvani.Bohuzel, ale nějakým způsobem fungoval. Pořád jsem stála po jeho boku. Bohuzel ho před měsícem vyhodili, podle mě z důvodu častého zbytkového alkoholu.. Nyní je v ČR, svůj pád nese katastrofálne. Začal popíjet ve velkém, schovávat lahve. Nelíbilo se mi to a nahání hrůzu. Někde se teď potuluje mezi svými kamarády, kteří jsou fetaci a mě denně vyvolává a dělá na mě psychické nátlaky, že očekává podporu, že nevěděl, že budu tak zlá a nechám ho v tom, že on je v pořádku a nic mu není tak proč to všechno okolo a proč řeším... Nic si neuvědomuje, jak ubližuje a jaké to má dopady. Žiju sama se synem a cítím, že musim chránit sebe a mého syna, který není jeho biologický syn. Je mi všechno líto a cítím obrovský nátlak, nevím co s tím dělat, protože ho mám stále ráda, ale už jsem prošla s ním celý kolotoč, rećidivu, moje trauma, už nemůžu. Občas mi stojí u dveří a prosí o pomoc, že nemá kam jít, ale léčení odmítá. Doma ho nechci a nemůžu mít. Všechny ztratil - rodiče, sourozence, syna, dá se říct, že měl jen mě, ale já už taky nemůžu. Co mám dělat dál? Prosím poraďte. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
žít s alkoholikem je opravdu velká zátěž, a pokud to je jen trochu možné, člověk by to neměl podstupovat, a navíc tomu ještě vystavovat děti. Většinou bývá pro partnery důvodem, že jsou ti jediní, kdo zbyli, kdo ještě pomohou. V podstatě se tím ale ničemu a nikomu nepomáhá, nic neřeší, jen zpomalujete úpadek, jako kdybyste padajícího sem tam podkládala při pádu polštáři. Váš partner si vybral svého "partnera" a tím je alkohol. Těžko se dá žít ve třech a alkohol nebo drogy jsou vlastně jako třetí ve vztahu. Dala jste mu mnoho šancí, zkusili jste, co se dalo, myslím, že je na čase dbát teď hlavně o syna a o sebe.
Bývá to ale strašně těžké rozhodnutí, proto kdybyste na to nechtěla být sama, a chtěla si třeba ještě své myšlenky utřídit, můžete se obrátit na některé z center, která poskytují pomoc blízkým uživatelů.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková