Přenos hiv
Adela
Dobrý den, chtěla bych jse zeptat ( netýká se drog) jestly je riziko nákazi hiv když jsi sáhnu někde na krev( a nevím či je zaschlá nebo nikoli)? Nebo mi podal ruku kamarád a měl jí od krve nikde nic krvácejícího nemám ale mám popraskanou kůži, oděrky,záděry ( nevím jestly má hiv), nebo mi dal pusu( snad jsme ani jeden neměli na rtech krev nebo zranění. Slinami vím že se nepřenáší. Děje se v životě že by jse takto někdo nakazil? Neberu drogi a nejsem "děvka" Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Kontakt s krví je rizikový vždy. Běžným polibkem se však HIV nepřenáší.
Nemáme přehled o jednotlivých případech a s nimi souvisejícími způsoby přenosu, víme však, jak se HIV přenáší nejčastěji, jak se přenášet může, jak lze přenosu předcházet, jak onemocnění s prodloužením života až o desítky let léčit, při minimalizaci ztrát na životním komfortu a také, jak se HIV určitě nepřenáší:
HIV  -  vir lidského imunodeficitu = vir, který napadá lidskou obranyschopnost
AIDS    - syndrom získaného imunodeficitu = 3. stádium nákazy virem HIV. AIDS  je nemoc, která patří mezi infekční onemocnění
Způsoby přenosu:
Přítomnost viru HIV je prokazatelná v tělesných tekutinách, jako je:
-        krev
-        sperma
-        poševní sekret
-        mateřské mléko.
HIV je ve vnějším prostředí velice citlivý a snadno zneškodnitelný běžnými desinfekčními prostředky a fyzikálními vlivy. Ve vnějším prostředí přežívá maximálně několik hodin.
Existují 3 způsoby jeho přenosu:
A) Nechráněný pohlavní styk
Jde o jednu z nejčastějších cest nákazy. Riziko přenosu HIV z muže na ženu je výrazně vyšší než z infikované ženy na muže, neboť ve spermatu je viru obsaženo podstatně větší množství než v poševním sekretu. Ženy jsou také k nákaze vnímavější. Dříve se AIDS označovalo za nemoc homosexuálů, HIV se totiž nejsnadněji přenáší análním stykem. Dnes už ale víme, že bez rizika není ani normální soulož a dokonce ani orální sex.
B) Krevní cesta
Nejčastěji dochází k přenosu HIV krví u drogových uživatelů sdílením injekčních jehel, stříkaček i roztoků s nakaženým jedincem.
Speciální testování všech dárců krve, které bylo v ČR zavedeno v roce 1987, snížilo riziko přenosu HIV krevní transfuzí na minimum.
Všechny chirurgické nástroje, popř. tetovací jehly apod., musí být řádně desinfikovány a sterilizovány, jinak hrozí riziko přenosu také.
Je třeba dávat pozor i na společné užívání žiletek, zubních kartáčků a jiných hygienických potřeb.
C) Z matky na dítě
Žena infikovaná HIV může virus přenést na své dítě, a to buď během těhotenství, porodu nebo při kojení. Všechny těhotné ženy jsou v ČR na HIV testovány. Je-li HIV pozitivní těhotná včas léčena a porod probíhá podle daných pravidel, snižuje se riziko přenosu HIV z matky na dítě z cca. 26% na 6-8%, tedy o 2/3. HIV pozitivním ženám se nedoporučuje kojit.
Vir HIV se NEpřenáší:
-        slinami, slzami
-        bodnutím komárem
-        použitím WC (jsou-li dodrženy základní hygienické podmínky)
-        ve sprše, v bazénu
-        v nemocnici
-        příborem
Jinými slovy při běžném mezilidském kontaktu.
Inkubační doba, příznaky, projevy, stadia AIDS
1. fáze - Akutní primární infekce (primoinfekce):
V průběhu 2. až 6. týdne (nejčastěji 3. a 4. týden) po průniku HIV do organismu se u 60 - 70 % nakažených osob projeví primární syndrom = příznaky připomínající chřipku nebo mononukleózu.  Často se rozvine horečka, jindy převládá únava, zvětšené mízní uzliny na více částech těla (krk, podpaží, třísla...) a/nebo vyrážka. Může se objevit i zvracení, nevolnost, bolesti hlavy a svalů, či trávicí obtíže.
U ostatních nakažených se žádné příznaky neprojeví. Virus se množí a napadá T lymfocyty (jeden z druhů bílých krvinek). U infikovaných osob se v krvi začnou vytvářet protilátky proti HIV, které je možno prokázat sérologickým testem v průměru do 2 měsíců od infekce. Tyto osoby se tedy stávají HIV pozitivními.
2. fáze - Většina výše popsaných příznaků mizí, onemocnění přechází do asymptomatického (bezpříznakového) stádia. Infikovaný člověk se cítí relativně zdráv. To ale neznamená, že není v této fázi nakažlivý.
3. fáze - Přichází většinou po více než 10 letech od nákazy, kdy je již imunitní systém značně poškozen a tím se stává snadno napadnutelným různými infekcemi a nádorovými onemocněními. U dětí je obecně postup nemoci rychlejší než u dospělých. Toto stádium bývá provázeno povšechným zvětšením mízních uzlin na těle, zvýšenou teplotou, únavou, průjmy a pocením, záněty kůže a sliznic. Tento stav může přetrvávat po léta a zvolna přejít v plně rozvinuté onemocnění.
4. fáze - Onemocnění AIDS je už plně rozvinuto.
Postupně nastává zhroucení imunitního systému. Napadení jakýmkoliv mikroorganismem - virem, bakterií, mykózou či parazitem - může způsobit smrt.
Léčba AIDS
Přestože se jedná o nevyléčitelné onemocnění, je prokázáno, že léčbou je možno prodloužit život HIV pozitivním až o 20 let.
-        Předpokládá se, že se tato doba bude v následujících desetiletích postupně prodlužovat v návaznosti na výsledky vědeckého výzkumu.
Je však nutné infekci včas odhalit a s léčbou začít.
Kontakty, testování, poradenství, léčba:
AIDS centrum PRAHA
FN Bulovka, Budínova 2, 180 81 Praha 8
Telefon: +420 266 082 629
PO - PÁ 8.00 - 12.00
Web: www.bulovka.cz
www.bulovka.cz/kliniky-a-oddeleni/klinika-infekcnich-parazitarnich-a-tropickych-nemoci/
Dům světla - Česká společnost AIDS pomoc, z.s.
Malého 282/3, 186 00 Praha 8 - Karlín
Telefon: +420 224 814 284
Nonstop poradenství pro volání z ČR:
800 800 980 - bezplatná Telefonní linka AIDS pomoci
224 810 702 - sazba dle vašeho tarifu
Web: www.aids-pomoc.cz
www.aids-pomoc.cz/dum-svetla.html
AIDS centra: www.hiv-aids.euweb.cz/aids-centra.html
HIV komunita: www.hiv-komunita.cz/
Krví se však přenáší nejen HIV, ale i další nemoci, například žloutenky a syfilis, nemocí, které se v našich krajích nezřídka vyskytují, na které může nemocný, zanedbá li jejich časnou léčbu i zemřít.
K HIV a dalším infekčním nemocem, z našeho webu:
Drogy a nemoci: http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
HIV/AIDS: http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
Hepatitidy: http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Syfilis: http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Stačí takto? Pokud budete respektovat doporučení a pravidla harm-reduction (minimalizace rizik), je pravděpodobnost, že byste se některou z uvedených nemocí nakazila, minimální.
Přeji Vám vše dobré, zachovejte klid a buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.