specifikace dotazu hepatitis a diabetes
InzenyrkazPrahy
Dobrý den, děkuju za obecné informace. Pro specifikaci dotazu o rizicích a léčbě hepatitidy a diabetu (kód 395602) uvádím následující: závislá osoba (žena, moje klientka) se nakazila hepatitidou C v důsledku nitrožilní aplikace a sdílení injekčního náčiní. Diabetes propuknul u klientky během neléčené hepatitidy, jedná se o diabetes 1. typu. V současné době abstinuje od všech návykových látek včetně alkoholu, bohužel nevím, zda i od cigaret. Proklamuje, že abstinenci si dokáže udržet i do budoucna a má silnou motivaci jak léčit obě onemocnění, tak změnit životní styl, který tato onemocnění způsobil. V současné době je bez medikace, ačkoliv ještě nedávno trpěla anémií.
Ještě se chci zeptat, zda zvětšení břicha může souviset s těmito nemocemi? Klientka má pocit, že se jí zvětšilo břicho, jako by byla těhotná, ačkoliv je vyloučeno, že by přišla do jiného stavu.
Děkuji tímto za zodpovězení dotazu.

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Inženýrko, opět zdravím.
Je skvělé, že dotyčná slečna abstinuje, je však důležité, aby neusnula na vavřínech. Motivace, ať už jákoli, zpravidla sama o sobě k dlouhodobějšímu udržení abstinence nestačí.
K jejímu udržení a změně životního stylu je třeba poctivého úsilí a spousty práce na sobě, vždy jde o běh na delší trať. Spoléhat na to, že díky nemocem slečna přestane nadobro užívat drogy a pít alkohol, by bylo naivní.
Ano, zázraky se dějí, ale změna životního stylu nepřijde jen tak, že si ji někdo přeje.
Mám na mysli, že dotyčná slečna potřebuje dlouhodobou terapii, minimálně ambulantní, jestli ne stacionární, nebo pobytovou léčbu.
Následně dlouhodobé doléčování, které je nezbytnou součástí léčby. Závislí, kteří ho podcení, často dříve, či později, recidivují do ještě hlubších propadů, než kdy před tím.
Jde o život a tím nejrizikovějším smrtícím faktorem, není v tomto případě žloutenka, ani cukrovka, byť se na obě nemoci dá zemřít, ale závislost.
Slečně mohou s udržením abstinence a změnou životního stylu, významně pomoci návštěvy mítinků NA -  Anonymních narkomanů, společenství vzájemně se podporujících, uzdravených a uzdravujících se závislých.
Zvětšení břicha s nemocí může, ale také nemusí souviset. Podobné projevy při jaterních onemocněních, známe až po mnoha letech, při aktivním "týrání" jater, v terminálních stadiích. Podle toho, co píšete, by o takový případ jít nemělo.
Nezlobte se, ale nerozumím tomu, že se s dotazy, na které mohou odpovědět pouze lékaři, kteří by měli mít slečnu v péči, obracíte na internetovou poradnu. Takto na dálku můžeme jen hádat.
Píšete, že slečna abstinuje a má dobrou vůli. Pak tím spíš, že jí otéká břicho, což může být život ohrožující situace, by měla slečna být v aktivním v kontaktu s lékaři. Pokud ne, něco v příběhu z předchozího dotazu nesedí.
Zvláštní je i to, že se ptáte Vy, nikoli slečna. Jste matka, pomáhající pracovnice, kamarádka, kolegyně, známá? V jaké souvislosti se ptáte?
Naše stanovisko je jasné, slečna potřebuje především léčbu závislosti a časnou léčbu hepatitidy, při dobře kompenzovaném diabetu, cukrovce.
Ukázaná platí. Má li dotyčná, jak píšete, dobrou vůli, pak určitě koná. Jestli ne, mám o její dobré vůli, nezlobte se, pochybnost...
Máte li dobrou vůli Vy, předejte slečně kontakty na služby, které přikládám, a byť to může být těžké, z jejího života ustupte, ať žijete ten svůj. V opačném případě jen podpoříte setrvávání v rizikovém vakuu, ve kterém se nyní, byť abstinuje, slečna ocitá.
Máte li potřebu slečnu podpořit, nebo podporovat, poraďte se s odborníky a pomoc podmiňte léčbou, jinak se může stát, že byť v dobrém úmyslu, způsobíte více škod, než užitku.
Kontakty pro slečnu:
Adiktologická ambulance AA SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Denní stacionář (DST) SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130
+420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
NA - Anonymní narkomani Skupina Naděje
Jungmannovo nám. 753/18
110 00 Praha 1 - Nové Město
(Metro Můstek B, z Jungmannova Náměstí vejděte na nádvoří kostela, klubovna je po pravé straně. Vrata se zamykají, po uzamčení na nich visí cedule se zvonkem)
Web: https://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
Mítinky pro členy i hosty:
Úterý: 17.00 - 18.30
Pátek: 17:30 - 19:00
Neděle: 19.30 - 21.00
Organizační mítink i pro hosty:
Neděle: 18:00-19:00
Kontakt:
Adam +420 731 699 152
Michal +420 776 071 249
Skupina Druhá Šance
Divadlo za plotem, místnost Zimní zahrada
Psychiatrická Léčebna Bohnice
Ústavní 91
181 02 Praha 8
Mítinky:
Pondělí: 18:30 - 19:30
Kontakt:
Mirek  +420 728 236 022
Kontakt pro Vás:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Do uvedených zařízení je třeba nejdříve zavolat a domluvit si termín schůzky, každá sama za sebe.
Přeji Vám i slečně hodně štěstí.
Ať se daří, Amrit Sen.