Psychoza ?
Moris
Dobrý den,
Je mi 18 let a už šestým rokem kouřím marihuanu,posledich dobou kazdy den.Vzdy jsem byl středem pozornosti u holek,život mě bavil,byl jsem plný Elánu a měl jsem své cíle. Tvrdě jsem na sobě makal a připravoval se na střední školu. V poslední době (asi posledni 3 mesice) se vše změnilo , mam malo.kamaradu a jeste mene kamaradek. Život už mě tolik nebaví začali se u mě projevovat divne stavy nalad, neumím se v kolektivu normálně bavit mám takový pocit že mě hodně lidí sleduje a ze se o me vsichni bavi. Navíc mě začala zlobit vlastní chůze jelikož mám pocit že se na mě pořád někdo dívá tak jsem ve stresu a proto chodím divně(houpu se v bocich jak nejake devce) Zkoušel jsem s tím mnohokrát přestat ale bezvýsledně začínám trpět jakousi psychózou ? Tato "psychoza" me pomali ničí,vyčlenuje me z kolektivu.Citim se osamělý. Nemám zadne cile ceho bych chtel dosahnou a nekdy i nechut k zivotu.Chuze mi dělá problém jen na veřejnosti.Doma s ni nemam zadne potize.Prosim o pomoc !
S pozdravem Martas =)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Morisi,
děkuji za dotaz i odvahu se vůbec zeptat. Umím si představit, že není jednoduché připustit si myšlenky o tom, že možná nejsem psychicky v pořádku. Jsem ráda, že jste tohle dokázal a napsal.
Bohužel nedovedu takhle na dálku posoudit, co se s vámi děje. Neumím ani rozlišit, jestli to, co popisujete, je realita nebo spíše vaše domněnky a pocity - třeba pokud jde o tu chůzi nebo jestli vás lidé sledují.
Je vám 18 let a vlastně celé dospívání jste užíval marihuanu. Teprve poslední dobou opravdu denně a nejspíš to i nějak koresponduje s tím, jak se vlastně cítíte. Těžko říct, jakou souvislost s vašemi současnými pocity má právě užívání marihuany. Vyloučit jí však nelze. Navíc je to tak, že jste ve věku, kdy se mohou objevovat první příznaky psychických obtíží obecně.
Ráda bych vás proto podpořila v rozhodnutí zjistit, co se děje, a doporučila vám obrátit se na psychiatra. Uvědomuji si, že si člověk sám o sobě často velm těžko vůbec připouští možnost, že není psychicky v pořádku. Natož aby se sebral a skutečně k psychiatrovi zašel. Nicméně často bývá na psychických onemocněních nejhorší právě to, že je léta nikdo neléčí a přejdou do chronického stádia, kdy je léčitelnost ještě komplikovanější. Čím dřív začnete podobné psychické potíže řešit, tím lepší bývá prognóza. Pokud bych se tedy mohla přimlouvat, zajděte k psychiatrovi.
Obecně je najdete při každé větší nemocnici, nebo psychiatrické nemocnici či léčebně. Fungují však i v rámci různých ambulancí. V závislostech s psychiatry spolupracujeme velmi často. Dlouhodobé užívání drog často s nějakými dalšími psychickémi problémy souvisí - ať už byly někde na začátku, projevily se v průběhu závislosti, nebo vznikly jako následek. Někdy není snadné vůbec rozlišit, co bylo dřív.
Kdybyste nevěděl, kam se obrátit, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusím se najít někoho ve vaší blízkosti.
Stačí to takto? Jinak budu ráda, když znovu napíšete (ať už byste k psychiatrovi šel či nešel).
S pozdravem,
Gabriela Minařík.