Závislost na drogách
Poletucha
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak se nejúčinněji léčí závislost na pervitinu. Jsme připraveni do toho investovat a zajistit např. měsíční léčbu v odvykacím centru. Chtěli bychom co nejlepší péči (našli jsme např. léčbu v Sanatoriu Moniky Plocové za 90 000kč za 33 dní léčby). Více bychom do toho asi dát nemohli. Řešíme ted, aby to byla opravdu kvalitní péče a zatim se nám zdá, že se v tom sanatoriu převážně zaměřují na alkoholovou závislost. Ráda bych se Vás zeptala, jak je důležité, aby se centrum specializovalo výhradně na drogovou závislost a např. jak je důležité aby si tou závislostí daní ošetřovatelé vůbec prošli. Případně bych byla ohromě vděčná, kdyby jste nám mohli doporučit nějakou vhodnou léčebnu, která se na odvykání z drog osvědčila. (Jsme z Prahy, ale může to být klidně i v jiné lokaci)
Velice Vám předem děkuji
S pozdravem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nic jako obecně nejúčinnější léčba neexistuje.
Při výběru léčby považuji za velmi důležité správně spárovat typ a podobu léčby (včetně toho zda půjde o ambulantní léčbu, nebo léčbu pobytovou, krátkodobou, střednědobou nebo dlouhodobou) s konkrétním zájemcem o léčbu, jeho drogovou kariérou, zdravotním stavem, sociálním, rodinným a finančním zázemím apod. Rozhodující bude i zájemcova vlastní motivace a potřeby, očekávání od léčby a tak dále. Obecně se procesu spárování těchto dvou světů říká matching. Ten by se zájemcem mohl udělat pracovník kteréhokoli ambulantního zařízení nebo kontaktního centra. Zvažte, zda se ohledně spárování potřeb neobrátit spíše na nějaké nestranné zařízení než to, které automaticky nabízí finančně poměrně nákladnou léčbu jako jedinou možnou cestu kam jít v případě pobytové léčby.
Z mé profesní zkušenosti není až tak podstatné, zda si terapeuté závislostí sami prošli. Zdá se však, že to bývá důležité pro navázání dobrého vztahu klienta/pacienta s terapeutem na počátku léčby. Samotní terapeuté s postupem terapeutické kariéry často svou drogovou minulost upozaďují.
Pokud jde o specializaci zařízení na alkohol či přímo na drogy, už bych vycházela z kontextu konkrétního klienta. Každá závislost má svá specifika, ale považuji za možné, aby se lidé s různými závislostmi (případně i dalšími přidruženými onemocněními, jako jsou deprese, úzkosti apod.) léčili společně.
Významnou roli bude hrát, jak na tom před léčbou pacient byl. Nastoupí-li do léčby člověk, který do nedávné doby vedl velkou firmu, udržoval kontakt s rodinou, a poslední tři roky je jeho jediná cesta k relaxu skrz alkohol nebo kokain, asi bude jeho situace i léčba probíhat odlišně než někoho, kdo žije xlet na ulici, nepracoval a má řadu právních problémů, žádné zázemí a finance.
V České republice je soukromých zařízení zaměřených na intenzivnější či pobytovou léčbu závislostí několik. Pokud je pro vás rozhodující anonymita a vysoký standard služeb, pak se můžete zkusit obrátit kromě Sanatoria Moniky Plocové na Neocentrum. Podívejte se na jejich stránky, dovíte se vše potřebné. www.neocentrum.cz Pro poslední jmenované zařízení jsem donedávna pracovala, dosud mne najdete na jejich stránkách.
Léčeben je v republice celá řada. Každá má svá specifika. Přehled léčeben a terapeutických komunit s pobytovou formou léčby najdete např. zde.
Pokud byste chtěli nejprve zjistit, jaké jsou možnosti, případně zjistit, jaký typ léčby by byl nejvhodnější, pak se můžete v první chvíli obrátit na některé z ambulantních zařízení Sananimu. Služby našich ambulantních programů jsou zdarma a pracovníci zachovávají mlčenlivost podobně jako lékaři, nemusíte se proto bát vyzrazení.
Podle povahy problému se můžete obrátit buď na Adiktologickou ambulanci nebo na Poradnu pro rodiče. Kontakty i s odkazem na webové stránky, kde najdete bližší informace přikládám.
Adiktologická ambulance a Adiktologická ambulance pro mladistvéAdresa
Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1
E-mail: klinika@sananim.cz
Telefon: 724 521 913
Pokud se nedovoláte, nejspíš se věnují klientovi. Zašlete proto SMS, ozvou se zpět.
Pondělí: 12-20
Úterý: 9-13
Středa: 9-17
Objednání na konzultace je možné i mimo uvedené otvírací hodiny ambulance.
Poradna pro rodičeAdresa
Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Stačí vám to v tuto chvíli takto?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.